Saturday, 27 April , 2024
11

هیچ موردی در خصوص تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی و پلدشت گزارش نشده است+ علایم و راهکارهای پیشگیری

  • کد خبر : 261710
  • 20 خرداد 1396 - 12:50
هیچ موردی در خصوص تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی و پلدشت گزارش نشده است+ علایم و راهکارهای پیشگیری

رییس مرکز بهداشت پلدشت گفت: تب کریمه کنگو یک نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و هیچ موردی تاکنون در استان و پلدشت گزارش نشده است.

محسن جلیل زاده در گفتگو با خبرنگار آراز سسی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که جزو دسته تب های خونریزی دهنده ویروسی محسوب می شود که بوسیله “کنه” منتقل می شود.

 

وی تصریح کرد:این بیماری یک نوع بیماری مشترک بین انسان  و حیوان است.

 

رییس مرکز بهداشت پلدشت با اشاره به اینکه عامل این بیماری ویروسی از گروه “آربو ویروس ها” است افزود: هیچ موردی در در استان آذربایجان غربی و پلدشت وجود ندارد.

 

جلیل زاده با اشاره به علایم این بیماری گفت: بیماری تب کریمه کنگو ۱ الی ۳ روز  پس از گزش یا دستکاری کنه  و ۵ الی ۶ روز پس از تماس با بافت ها یا خون آلوده (حداکثر ۱۳ روز )  بطور ناگهانی با علائمی  مانند تب، لرز، سردرد شدید، درد عضلانی  بخصوص در پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، حساسیت به نور شروع می شود.

 

وی تصیریح کرد: ممکن است حالت تهوع و استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن  و گلو درد در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی  با اسهال، درد شکم و کاهش اشتها همراه است.

 

رییس مرکز بهداشت پلدشت افزود: ۳ تا ۵ روز پس از شروع  علائم، خونریزی  در مخاط ها ، لکه های خونی  و خونریزی  وسیع جلدی در پوست بخصوص در قسمت بالای بدن و در طول خط زیر بغلی و زیر پستان در خانم ها دیده می شود.

 

به گفته وی ممکن است  سایر  پدیده های  خونریزی دهنده مثل  استفراغ، مدفوع خونی  یا سیاه رنگ، ادرار خونی، خونریزی از بینی، لثه و رحم ایجاد شود.

 

جلیل زاده با اشاره به ۳ مرحله ای بودن این بیماری گفت: مرحله اول شامل دوره کمون( نهفتگی) است که معمولا ۳-۱  روز  و حداکثر ۹ الی  ۱۳ روز طول می کشد.

 

وی تصریح کرد: مرحله دوم شامل قبل از خونریزی است که ۱ الی ۷ روز طول می کشد و شامل تب و ضعف، سردرد شدید، لرز، درد شدید در ناحیه پشت، کمر و پاها، گیجی، کوفتگی، تهوع و استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن، اسهال، درد شکم است.( لازم  به ذکر است ممکن است فقط  بعضی از علائم در یک فرد دیده شود)

 

رییس مرکز بهداشت پلدشت افزود: مرحله سوم این بیماری مرحله خونریزی دهنده است معمولا در ۳ تا ۵ روز بیماری شروع می شود و ۱ الی ۱۰ روز طول می کشد که شامل خونریزی در مخاط ها، در پوست، هماتوم  و سایر پدیده های خون ریزی دهنده ملنا، هماتوری و خونریزی از بینی، لثه و غیره دیده می شود.

 

جلیل زاده با اشاره به راه های انتقال بیماری گفت: بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده، دستگاری و له کردن روی پوست، ذبح حیوان آلوده به علت تماس با پوست، لاشه دام ، خون، ترشحات، احشای دام و گوشت تازه دام آلوده انتقال می یابد.

 

وی در خصوص راه های پیشگیری این بیماری تصریح کرد: آموزش جامعه در ارتباط با بیماری و راه هایی انتقال و پیشگیریی از آن، پرهیز از قرار دادن چاقوی آلوده در دهان، عدم جداسازی کنه با دست از روی پوست دام یا انسان ( مالیده روغن یا وازلین به سطح پشتی دام با دستکش )، جلوگیری از ورود دام های آلوده از کشور های همسایه و مناطق شرق کشور، خودداریی از خرید و مصرف گوشت دامی که به صورت غیر قانونی و قاچاق وارد کشور شده است، استفاده از گوشت دام ذبح شده در گشتارگاه های  صنعتی، خود داری از ذبح دام در محیط  خارج از کشتار گاه و همچنین استفاده از کلاه، دستکش، لباس کار، چکمه و عینک در هنگام ذبح، خوداری از تماس مستقیم با خون و ترشحات دامی در حین ذبح  یا زایمان دام و استفاده از دستکش و سایر لوازم محافظتی از راه های پیگیری این بیماری است.

 

رییس مرکز بهداشت پلدشت افزود: گوشت دام ها بعد از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه یا یخچال نگهداری شود، پختن کامل گوشت در هنگام مصرف و رعایت حفاظت فردی در تماس با بیمار مشکوک ( استفاده از دستکش  ، عینک  و گان ) از موارد دگری است که باید توجه کنیم.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=261710

نوشته های مشابه

07اردیبهشت
باید از تحریم ها فرصت ایجاد کنیم
05اردیبهشت
ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی
هم‌زمان با هفته سلامت صورت گرفت؛

ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی

04اردیبهشت
رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت
مدیر آموزش‌وپرورش پلدشت خبر داد:

رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه