Wednesday, 24 April , 2024
14
استاندار:

ریل گذاری مناسبی برای توسعه آذربایجان غربی انجام نشده است/ رسانه ها ضمن بیان واقعیات، نقد را به دور از تخریب در دستور کار داشته باشند

  • کد خبر : 280452
  • 26 اسفند 1400 - 8:00
ریل گذاری مناسبی برای توسعه آذربایجان غربی انجام نشده است/ رسانه ها ضمن بیان واقعیات، نقد را به دور از تخریب در دستور کار داشته باشند
استاندار آذربایجان غربی در خصوص چالش های موجود استان گفت: استانی برخوردار از نعمات و مواهب الهی در بخش های مختلف کشاورزی، معدن، حمل و نقل، آب و خاک هستیم ولی از این داشته ها به خوبی استفاده نمی شود.

به گزارش آراز سسی، محمد صادق معتمدیان در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: آذربایجان غربی مزیت های مطلق و نسبی قابل توجهی دارد که باید از آنها به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کرد.

وی بر فعال سازی دیپلماسی منطقه ای برای توسعه روابط با کشورهای همسایه تاکید کرد و ادامه داد: این امر می تواند ظرفیت های آذربایجان غربی را در حوزه جذب سرمایه، توسعه گردشگری، توسعه تجارت بین الملل بارور کند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به راه اندازی صندوق عدالت و پیشرفت از سال آینده در استان با همت دولت مردمی سیزدهم گفت: در قالب واریزی اولیه به این صندوق، دولت سال آینده ۲ هزار میلیارد تومان در راستای توسعه استان سرمایه گذاری می‌کند.

معتمدیان افزود: این امر در راستای نگاه تمرکززدایانه دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی در دستور کار دولت قرار گرفته و با تصویب مجلس و همچنین شورای نگهبان، امیدواریم در روزهای آینده ابلاغ شود.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی برای توسعه نیازمند اعتبارات قابل توجه و تمرکز بر روی نیازهای اقتصادی و عمرانی است که این امر در قالب صندوق پیشرفت و عدالت که مدیریت آن، استانی بوده و رییس هیات امنای آن، استاندار است، می تواند حاصل شود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه علاوه بر ۲ هزار میلیارد تومان اولیه، منابع درآمدی دیگری نیز برای این صندوق درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: واریز درآمدهای ناشی از مولدسازی املاک و اموال دولتی و دستگاه های اجرایی، عوارض مالکانه معادن، مازاد مقدار پیش بینی شده درآمد مالیاتی و بازگشت تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی از جمله این منابع به شمار می رود.

معتمدیان با اشاره به اینکه اختیار این صندوق استانی بوده و دارای هیات امنای ویژه و رده بالایی است، ادامه داد: برای هزینه کرد از این صندوق اولویت هایی در نظر گرفته می شود و بر اساس آن اولویت و همچنین رفع عقب افتادگی ها در بخش های مختلف اعتبارات تخصیص می یابد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه عمرانی و کاهش طرح های نیمه تمام در آذربایجان غربی گفت: البته در این صندوق علاوه بر برنامه ریزی در راستای سرعت بخشیدن ه فعالیت های عمرانی، توجه ویژه ای به موضوع توسعه اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی برای رسیدن به رشد هشت درصدی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال آینده برای کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی هشت درصد در نظر گرفته شده است، افزود: ۴.۵ درصد از این میزان، به سرمایه گذاری برمی گردد که برای تحقق آن، اقدامات سریع و موثری برای جذب سرمایه داخلی و خارجی نیاز است.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: متاسفانه در سال های طولانی گذشته، سرمایه گذاری خاصی از سوی نهادهای دولتی، حکومتی، خصولتی و خصوصی در استان صورت نگرفته و همین امر، موجب عقب ماندگی ما شده که امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته، این امر تغییر یابد.

استاندار آذربایجان غربی کمبود سرمایه ورودی را یکی از مهمترین چالش های استان برشمرد و اضافه کرد: ما ناگزیر به جذب سرمایه گذار هستیم و باید موانع موجود در این مسیر را برداریم که نخستین گام ها در این خصوص برداشته شده است.

وی روند کند و پرمانع جذب سرمایه گذار را مهمترین عامل فرار بخش خصوصی از سرمایه گذاری در آذربایجان غربی دانست و اظهار کرد: بخش عمده ای از اقدامات در این راستا به هماهنگی بین نهادها و توجه مدیران به توسعه استان با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز دارد که البته نباید از قانون چشم پوشی کرد ولی تبصره های زیادی در قوانین وجود دارد که می توان از این ظرفیت بهره برد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سفر قریب الوقوع آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران به استان گفت: امیدواریم این سفر پس از ماه مبارک رمضان انجام شود.

معتمدیان با بیان اینکه سفرهای رئیس جمهور برای همه استان ها پرخیر و برکت بوده، افزود: در صدد هستیم از فرصت حضور آیت الله رئیسی برای توسعه سریع تر استان استفاده شود.

وی در خصوص زمان افتتاح طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه اظهار کرد: عملیات اجرایی این طرح به اتمام رسیده و آماده بهره برداری شده است.

وی اضافه کرد: کارهای تکمیلی برای افتتاح طرح در حال انجام است و امیدواریم در بهار آینده شاهد افتتاح این طرح باشیم.

معتمدیان با اشاره به ظرفیت ۹۶۷ کیلومتری مرز آذربایجان غربی با ترکیه، شمال عراق و جمهوری خودمختار نخجوان گفت: در راستای بارور کردن این ظرفیت، برنامه ریزی های اساسی طی پنج ماه گذشته صورت گرفته و اقداماتی در راستای توسعه روابط با شمال عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان غربی انجام شده است.

وی افزود: ملاقات در ارومیه و اربیل با استاندار این استان مرزی شمال عراق، دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان در ایران و همچنین برنامه ریزی برای حضور در ترکیه به ویژه استان های شرقی آن، از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه به موضوع معدن در استان توجهی نشده است، گفت: ما در این بخش ظرفیت های فوق العاده و درآمدزایی داریم که هنوز از آن استفاده خوبی نکرده ایم.

معتمدیان افزود: اقداماتی طی ماه های اخیر در آذربایجان غربی صورت گرفته تا بتوانیم از ظرفیت نهادهای دولتی سرمایه گذار و بخش خصوصی برای توسعه این بخش استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای سال آینده ۹ درصد رشد اقتصادی در بخش معدن آذربایجان غربی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: باید همه برای رسیدن به این هدف گذاری تلاش کنیم و موانع پیش روی توسعه بخش معدن استان را از پیش رو برداریم.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه طی ماه های اخیر، یکی از مهمترین اقدامات، انجام سفرهای شهرستانی با اولویت محرومیت زدایی بوده است، گفت: در این سفرها، اغلب مدیران بخش های اجرایی با استاندار همراه می شوند و از نزدیک مشکلات را لمس و درک می کنند.

معتمدیان افزود: نبود توازن منطقه ای از معضلات آذربایجان غربی است و بسیاری از شهرستان ها از محرومیت رنج می برند که در این سفرها، بخش عمده ای محرومیت ها مشاهده و درد دل مردم نیز گوش داده می شوند و همین امر موجب می شود تا تصمیم های بهتری برای توسعه شهرستان های مختلف بگیریم.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه تغییر فرمانداران تقریبا به اتمام رسیده است، اضافه کرد: فقط فرمانداری خوی باقی مانده که طی چند روز آینده تکلیف آن نیز مشخص خواهد شد.

وی اظهار کرد: روند انتخاب مدیران در بخش های مختلف طی ماه های گذشته با مشکلاتی همراه بوده که موجب شده به سرعت انجام نگیرد ولی دقت های لازم برای انتخاب بهترین افراد لحاظ شده است.

استاندار آذربایجان غربی در این نشست از رسانه ها خواست تا ضمن بیان واقعیات، نقد را به دور از تخریب در دستور کار داشته باشند تا زمینه رفع بهتر مشکلات فراهم شود.

معتمدیان تاکید کرد: رسانه ها همچنین داشته های استان را به خوبی در حوزه ملی و بین المللی نشان دهند تا این داشته ها در معرض دید همه مردم قرار گیرد.

وی بر وجود نگاه ملی در رسانه ها برای توسعه آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: رسانه ها یکی از مهمترین نقش ها را در توسعه دارند و باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند

انتهای پیام /

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=280452

نوشته های مشابه

04اردیبهشت
رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت
مدیر آموزش‌وپرورش پلدشت خبر داد:

رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت

03اردیبهشت
اجرای ۶۰ طرح محرومیت‌زدایی در پلدشت
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پلدشت خبرداد:

اجرای ۶۰ طرح محرومیت‌زدایی در پلدشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه