Saturday, 27 April , 2024
13
یادداشت؛

چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟

  • کد خبر : 283908
  • 21 اسفند 1401 - 8:00
چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟
متاسفانه ورود و ظهور بدعت های غلط و مواد محترفه در سال های اخیر، چهارشنبه سوری یا سه شنبه آخر سال را به یکی از دلهره آورترین روزها تبدیل کرده است به گونه ای همه ساله بویژه در سالهای اخیر بارها اخباری را در شب چهارشنبه سوری از مصدومیت ها می شنویم.

به گزارش آراز سسی، تقویم ورق خورد به سه‌شنبه آخر سال و چهارشنبه‌سوری رسیدیم، روزی که از دیرباز با آئین‌ها و آداب ویژه‌ای گرامی داشته می‌شود و مردم آن را با آئین‌های خاصی جشن می‌گیرند.

این آئین‌های باستانی مانند چهارشنبه‌سوری از دیرباز تاکنون نسل به نسل حفظ شده و به نسل امروزی رسیده است؛ اما در این میان در سال‌های اخیر این جشن سنتی نیز دچار تحریف شده و در واقع می‌توان گفت که کم‌کم آداب ویژه آئین‌های سنتی جای خود را به پدیده‌های صنعتی می‌دهند و دیگر خبری از جشن‌ها و سنن قدیمی به گوش نمی‌رسد.

متأسفانه، ورود و ظهور بدعت‌های غلط و مواد محترقه در سال‌های اخیر، چهارشنبه‌سوری یا سه‌شنبه آخر سال را به یکی از دلهره‌آورترین روزها تبدیل کرده است به‌گونه‌ای همه‌ساله به‌ویژه در سال‌های اخیر بارها اخباری را در شب چهارشنبه‌سوری از مصدومیت‌ها می‌شنویم.

متأسفانه، در بسیاری از مواقع طعم شیرین چهارشنبه تبدیل به روزهایی تلخ برای خانواده‌ها شده و بسیاری در این روز خبر اینکه فرزندشان دیگر دنیا را رنگی نمی‌بیند را می‌شنوند و سال و بهار نو خود را با اشک و سپری‌کردن روزهای تلخ خود در گوشه بیمارستان آغاز کرده و یک‌عمر پشیمانی برای خود و خانواده به بار می‌آورند.

اما جای تعجب است که باز هم شاهد حوادث دلخراش روزهای پایانی سال در جامعه هستیم حوادثی که عاملان اصلی آنان نوجوانان و جوانان هستند و سهل‌انگاری این قشر از جامعه گاهی گریبان‌گیر کسانی هم می‌شود که در آن حادثه دخالت نداشتند.

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های آیینی و باستانی ایرانیان است که به سبب ریشه‌های کهن آن همچنان در مناطق مختلف کشور  با آداب‌ورسوم سنتی برگزار می‌شود که می‌توان با جایگزین‌کردن این آیین‌های آرام‌بخش به‌جای آتش‌بازی‌های معمول، آخر سال شادی را برای خانواده‌ها رقم زد.

در سرزمین ایران آیین جشن چهارشنبه‌سوری به همراه مراسم جانبی بسیار متنوع و زیبای آن و سرایش ترانه‌های شادی‌بخش و جشن و پایکوبی برگزار می‌شود، گستره برگزاری این جشن حوزه حضور فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد که گستره آن نه‌تنها کشور ایران بلکه از سرزمین‌های شرق عراق و شمال آن، شمال سوریه، شرق ترکیه، جنوب روسیه (داغستان و چچنستان)، آذربایجان و قفقاز، ارمنستان، غرب پاکستان، افغانستان، جنوب ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، غرب و شمال هند و غرب چین تشکیل می‌شود.

یکی دیگر از مراسم در چهارشنبه‌سوری فرستادن خنچه‌ای از هدایا به همراه نقل و شیرینی و آیینه برای تازه‌عروس‌ها است، در این روز خانواده داماد و فامیل‌های آنان هدایایی رنگارنگ را به خانه تازه‌عروس فرستاده و این روز را جشن می‌گرفتند، ولی متأسفانه طی دهه اخیر با به فراموشی سپرده شدن این رسوم، این روز به موعد شادی جوانان و دلهره خانواده‌ها تبدیل شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=283908

نوشته های مشابه

07اردیبهشت
باید از تحریم ها فرصت ایجاد کنیم
05اردیبهشت
ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی
هم‌زمان با هفته سلامت صورت گرفت؛

ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی

04اردیبهشت
رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت
مدیر آموزش‌وپرورش پلدشت خبر داد:

رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه