Friday, 29 March , 2024
9
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور:

پروژه ها اولویت بندی شوند/ توسعه زیرساخت منطقه آزاد ماکو در دولت گذشته صورت نگرفت

  • کد خبر : 280993
  • 30 اردیبهشت 1401 - 19:20
پروژه ها اولویت بندی شوند/ توسعه زیرساخت منطقه آزاد ماکو در دولت گذشته صورت نگرفت
مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: دولت ها موظف به تامین منابع برای توسعه زیرساختی این مناطق هستند که برای ماکو توسعه زیرساخت توسط دولت های گذشته انجام نشد.

به گزارش آراز سسی، سعید محمد در نشست با نخبگان و جمعی از مردم پلدشت که در سالن جلسات فرمانداری پلدشت برگزار شد با اشاره به جایگاه مناطق آزاد گفت: منطقه آزاد ماکو دارای مشکلات زیرساختی و عمرانی بسیاری است و تمکین تمام دستگاه های دولتی به ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور درخصوص اداره مناطق آزاد، بخشی از مشکلات منطقه را حل می کند.

وی تصریح کرد: وضعیت کشور در شرایط خاص بوده و مسائل ناشی از تحریم ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی که از گذشته تلنبار شده کار را دشوارکرده و حل آنان نیاز به تدبیر و  زمان دارد.

وی اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد جهان از نظر وسعت در بین ۵۷۰۰ منطقه آزاد و ویژه در دنیاست و دولت ها موظف به تامین منابع برای توسعه زیرساختی این مناطق هستند که برای ماکو توسعه زیرساخت توسط دولت های گذشته انجام نشد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افزود: حل مسائل اجتماعی و فرهنگی در کنار توسعه اقتصادی را رویکرد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بوده و توازن بین توسعه اقتصادی، فرهنگی و حل مسائل اجتماعی باید در کنار هم انجام شود .

مشاور رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های منطقه آزاد ماکو گفت: تمام دستگاه های اجرایی و دولتی با هم افزایی و همدلی در بحث محرومیت زدایی می توانند موفق شوند.

وی تصریح کرد: برای برطرف کردن مشکلات سرمایه گذاران از جمله سیستم بروکراسی زمانبر، نیاز به تمرکز در حکمرانی متمرکز و واحد داریم و در این راستا همکاری همه دستگاه ها با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد را را مطالبه می کنم .

“محمد” از تخصیص بودجه ملی و استانی در سال ۱۴۰۱ برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل آموزش و بهداشت و درمان منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: تمام مسئولین باید با تلاش حداکثری برای جذب و تحقق بودجه دولتی مصوب اقدام کنند.

مشاور رییس جمهور خواهان اختصاص بودجه بر اساس اولویت به پروژه ها شد و تصریح کرد: ‌به دلیل محدودیت منابع، تمامی پروژه‌ها اولویت گذاری شوند.

در ۴ دهه گذشته به این منطقه در ابعاد زیربنایی و زیرساختی توجه نشده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو در سال گذشته در کنار فعالیت های اقتصادی، ۱۹۷۰ میلیارد ریال کار عمرانی و سرمایه ای در سطح منطقه انجام داده است.

وی تصریح کرد: علیرغم هزینه های میلیاردی برای عمران آبادانی و توسعه زیرساخت های منطقه توسط سازمان منطقه آزاد ماکو، متاسفانه از بودجه دولتی کمتر از ۱۰۰ میلیارد ریال به هر شهرستان تخصیص یافته است.

وی ارتقای سرمایه اجتماعی در منطقه آزاد ماکو را ازجمله دستورالعمل های اجرایی این سازمان  بیان کرده و اظهار کرد: همه ما مسئولین مستخدمان مردمیم و وظیفه مان خدمت به مردم می باشد و باید عدالت و توازن منطقه ای از مرکز کشور به سمت پیرامون بخصوص شهرهای کم برخوردار، پررنگ تر شود.

وی ادامه داد: در۴ دهه گذشته به این خطه در سطح شهرها و روستاها در ابعاد زیربنایی و زیرساختی توجه نشده لذا حجم وسیعی از اقدامات سازمان، برای کاهش این محرومیت ها و عقب ماندگی ها صرف شده و نیازمند اهتمام مضاعف برای توزیع عادلانه منابع ملی کشور هستیم.

عبدالرحیمی در ادامه با بیان اینکه در طول ۹ سال گذشته، سازمان منطقه آزاد ماکو به عمران و آبادانی و محرومیت زدایی پرداخت است، اضافه کرد: جامعه محلی باید از حداقل‌های استاندارد زندگی و زیست پذیری برخوردار باشند، تا بتوانند میزبان خوبی برای سرمایه گذار، گردشگر و فعال اقتصادی باشند و بدون برخورداری جامعه محلی از این حداقل های استاندارد انتظار تحقق توسعه سرمایه گذاری، صادرات و تولید اشتغال متصور نیست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه اگر منابع ملی در خدمت منابع منطقه قرار نگیرد زمان محرومیت زدایی و زیست پذیری کاهش نمی یابد، افزود: منابع محدود سازمان منطقه آزاد ماکو که ۴۵ برابر جغرافیای برخی از مناطق آزاد دیگر است، همان منابعی است که در اختیار منطقه آزاد همجوار می باشد، اما وسعت کار ۲۰ برابر آنهاست که نیازمند ایفای وظایف دستگاه های دولتی هستیم.

سدارس پلدشت را به آغوش زادگاه خود برگردانید

محمد اکبرزاده کهریزی در این نشست با اشاره به مشکلات شهرستان گفت: سدارس پلدشت یکی از پتانسیل های مهم شهرستان بوده و از مسئولان کشوری خواستاریم مثل سابق تمام امورات آن را به این منطقه بسپارد، چرا باید تصمیمات و مسائل مربوط به سدارس که در حوزه جغرافیایی پلدشت است در تبریز گرفته می شود؟

وی تصریح کرد: محورهای مواصلاتی پلدشت به هیچ عنوان شایسته این مردم نیست و روزانه جان مردم را تهدید می کند، چقدر از خانواده ها باید داغدار شوند تا به این مسئله توجه شود.

وی اظهار کرد: مشکلات آب شرب و کشاورزی در این منطقه بسیار شدید بوده و نیازمند توجه مسئولان کشوری است.

فرماندار پلدشت در ادامه سخنان خود به سایر مشکلات شهرستان اعم از نبود فاضلاب شهری، مشکلات بهداشت و درمان، خارج از محدوده بودن ۵۳۲ خانوار، انبارهای عمومی و تکمیل سدکرم آباد اشاره کرد.

پیام مردم پلدشت به مقام معظم رهبری و رییس جمهور توجه به این شهرستان مرزی است

جحت الاسلام والمسلمین وحید طالبی با اشاره به استعدادها و پتانسیل های موجود در پلدشت گفت: اگر به استعداد های پلدشت توجه شود کل منطقه می توانند از آن بهره مند شوند.

امام جمعه پلدشت افزود: پیام مردم پلدشت به مقام معظم رهبری و رییس جمهور توجه به این شهرستان مرزی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=280993

نوشته های مشابه

10فروردین
شب قدر شب نزول برکات است
امام‌جمعه پلدشت:

شب قدر شب نزول برکات است

10فروردین
تحقق شعار سال با مشارکت مردم در طرح‌های اقتصادی منطقه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد:

تحقق شعار سال با مشارکت مردم در طرح‌های اقتصادی منطقه

09فروردین
تردد روزانه ۵۸۵ دستگاه از مرز بازرگان
سرپرست پایانه مرزی بازرگان خبر داد:

تردد روزانه ۵۸۵ دستگاه از مرز بازرگان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه