Thursday, 25 April , 2024
11

نگاهی به اهمیت کار و کارگر

  • کد خبر : 260920
  • 11 اردیبهشت 1396 - 11:17
نگاهی به اهمیت کار و کارگر

در اهمیت کار و کارگر همین بس که احادیث و روایات اسلامی بسیاری در این خصوص وجود دارد بطوریکه در بخشی از این روایات از کار کردن به عنوان عملی دنیوی و اخروی یاد شده که دارای اجر و ثواب بسیار است

به گزارش آراز سسی به نقل از اروم نیوز، امروز ۱۱ اردیبهشت ماه مصادف با روز جهانی کار و کارگر است ، جهاد گرانی بی ادعا که با کمترین امکانات در حال تکاپو و تلاش هستند تا با همین دستان پینه بسته اما پرتوان چرخهای صنعت و تولید در کشور را بچرخانند ،به امید اینکه شاید چرخ زندگی آنها نیز بچرخد و بتوانند لقمه ای نان حلال را بر سر سفره خانواده هایشان به ارمغان آورند.

روز جهانی کارگر ، روز بزرگداشت انسان هایی است که به گفته امام خمینی (ره) حیات یک ملت مرهون آنها است و چرخ عظیم جوامع بشرى با دست تواناى کارگران در حرکت و چرخش است.

اما در اهمیت کار و کارگر همین بس که احادیث و روایات اسلامی بسیاری نیز در این خصوص وجود دارد  بطوریکه در بخشی از این روایات  از کار کردن به عنوان عملی دنیوی و اخروی یاد شده که دارای اجر و ثواب بسیار است و نسبت به آن  نیز توصیه های بسیاری گردیده است به طوری برای کارگری که برای اداره زندگی خود سعی و تلاش می کند عنوان «جهاد کننده در راه خدا» نیز نامگذاری شده است.

با این تفاسیر روشن است که کارکردن در اسلام عبادت است و اگر با انگیزه کسب درآمد حلال به جهت اداره آبرومندانه زندگی باشد اجر و ثواب جهاد در راه خدا را در پی دارد که همین نقل از پیامبر اعظم اسلام بر دستان پینه بسته کارگری که با زحمت برای تامین معاش خانواده خود در تکاپو است بوسه می زند و می فرماید : خداوند آتش جهنم را از این دستان دور می کند.ˈ گواه اهمیت کار و تلاش است.

البته ناگفته نماند که در معارف و احکام اسلامی، حقوقی نیز برای کارگران معین و نسبت به اجرای دقیق آن تاکید شده تا جایی که امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود می فرماید:«حق زیردستان بر تو آن است که بدانی ضعف آن ها و قدرت تو (از نظر مالی، بدنی و فکری) دلیل تسلط تو بر آنها شده است. پس باید با آنها به عدالت رفتار کنی و مانند پدری مهربان برای آنها باشی، از نادانی وجهل و اشتباه آنها درگذری و در عقوبت آنان تعجیل نکنی و بر این کارفرمایی که خدا به تو داده است سپاسگزار باشی.»

و در سخنی دیگر، از اذیت و آزار کردن نسبت به کارگران نهی فرموده است و صریحا دستور مراعات حق آن ها را صادر کرده، می فرماید:«حق کسی که کارهای (خانه، مغازه، کارگاه ، کارخانه) تو را انجام می دهد، آن است که بدانی او را خدا خلق کرده و در حقیقت از پدر و مادر تو است (آدم و حوا). تو مالک و خالق او نیستی و رزق او نیز در دست تو نیست. پس به او نیکی کن و آزارش مده.»

گفتنی است در پایان بخشهایی از پیام ارزشمند حضرت امام در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰  به کارگران و ملت ایران و مستضعفان جهان‏ که بر اهمیت نقش کارگران در استقلال کشور تاکید نموده اند نیز می آوریم.

“مبارک باد روز کارگر بر خصوص کارگران گرانقدر و بر عموم ملت و مستضعفان جهان. بزرگداشت روز کارگر، این ستون فقرات استقلال کشور و این اسطوره سرنوشت‏ ساز و رهایى‏ بخش از وابستگی ها و پیوستگی ها، وظیفه ‏اى است ملى و اسلامى و همگانى. طبقه شریف کارگر در این مدت کوتاه و خصوصاً بعد از تجاوز عمال اجانب به خاک میهن عزیز ثابت کرد که قادر است با خواست خداوند متعال، کشور عزیز خود را با کوشش شبانه روزى از وابستگى نجات دهد و مشت قدرتمند گره کرده خود را بر دهان یاوه گویان و تبلیغاتچیان خارج و تفاله‏هاى وابسته مزدور داخل کوبد و دست رد به سینه منحرفان و منافقان وابسته به چپ و راست با قدرت هر چه بیشتر زند…

برادران عزیز کارگر که براى خودکفایى کشور با جان و دل و کار طاقت فرسا به خدمت به کشور اشتغال دارید. اینان به خیال خام خود مى ‏خواهند شما عزیزان را آلت مقاصد شوم خود قرار داده و در نفع ابرقدرتها از شما استفاده نمایند… برادران و خواهران، بهوش باشید که خدمتهاى ارزنده شما در راه کشور عزیز اسلامى با دست جنایتکار این گروهکها به خدمت امریکا کشیده نشود.

من بار دیگر روز کارگر را بر ملت عزیز و خصوص کارگران تبریک و تهنیت عرض مى‏کنم و از خداوند متعال سعادت همگان را خواستار و قطع ریشه‏هاى فساد را امیدوارم. درود و تحیت بر ملت بزرگ ایران، پایدار باد جمهورى اسلامى ایران”

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=260920

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه