Saturday, 27 April , 2024
8

مقاومت کلیدى‌ترین جزء از انقلاب اسلامى در چهار دهه گذشته/ ماه رمضان نشان داد ایمان و معنویت در نسل‌های جوان رو به رشد و افزایش است/ استادان متدین و انقلابى دست بکار شوند

  • کد خبر : 271423
  • 17 خرداد 1398 - 14:49
مقاومت کلیدى‌ترین جزء از انقلاب اسلامى در چهار دهه گذشته/ ماه رمضان نشان داد ایمان و معنویت در نسل‌های جوان رو به رشد و افزایش است/ استادان متدین و انقلابى دست بکار شوند

امام جمعه پلدشت گفت: استادان متدین و انقلابى کارى کنند که جریان فکرى و فرهنگى آن‌ها به جریان رایج دانشگاه‌ها تبدیل شود.

به گزارش آراز سسی، حجت الاسلام والمسلمین وحید طالبی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه پلدشت با اشاره به سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) گفت: خصوصیت «مقاومت و ایستادگی در برابر موانع و مشکلات» امام (ره) را در زمان حیات ایشان و نیز در طول تاریخ در هیئت یک «مکتب، اندیشه، راه و تفکر» مطرح کرده است.
وی تصریح کرد: مقاومت یعنی انتخاب راه صحیح، آغاز حرکت در این راه، مبارزه با موانع و مشکلات و ادامه‌ی راه حق بدون انصراف یا توقف.
وی اظهار کرد: مواجهه‌ی ما با مسائل و دشمنان، باید «شجاعانه باشد نه مرعوبانه»، «امیدوارانه باشد نه مأیوسانه»، «مبتکرانه باشد نه منفعلانه» و «عاقلانه و خردمندانه باشد نه هیجانی، احساساتی و سطحی» باشد.
امام جمعه پلدشت با اشاره به مسائل اقتصادی کشور افزود: مسائل فرهنگی و امنیتی هم بسیار مهم است اما مسائل اقتصادی و معیشتی، از همه نقدتر است و درعین‌حال بر فرهنگ و امنیت نیز اثرگذار است.
به گفته وی دکترین مقاومت امام خمینى(ره) براساس شاخصه‌هاى مهمى بود که مى‌توان به مولفه‌هایى همچون درک درست از شرایط منطقه‌ای، دوربودن از هرگونه سطحى‌نگرى و برداشت‌هاى نادرست از دین اسلام، تبیین اسلام واقعى و سیاسى با شیوه عملى مبارزه، دشمن‌شناسى، فعال کردن ظرفیت‌هاى جهانى امت اسلامى، ارزیابى درست از تحولات آینده، دورى از عافیت‌طلبى سیاسى، کنار زدن ادبیات تسلیم اشاره کرد.
طالبی گفت: گفتمانى که امام خمینى(ره) در سال ۵۷ در جهان ایجاد کرد باعث شده است تا بسیارى از مناسبات حاکم بر جهان دچار تغییر شود و نقطه کانونى دکترین امام خمینى(ره) مقابله با استکبار و به عبارتى مقابله با آمریکا به‌عنوان شیطان بزرگ است، در نتیجه گفتمان مقاومت در چهار دهه گذشته، آمریکا نه تنها موفق به مقابله با این گفتمان نشده است بلکه بنابر اعلام مقام معظم رهبرى دوران افول آمریکا نیز شروع شده است.
وی با اشاره به شرایط کنونی جامعه تصریح کرد: در شرایط کنونى ایران به‌عنوان کانون دکترین مقاومت، برترین قدرت نظامى در غرب آسیا به شمار مى‌رود و ایران چهارمین قدرت بزرگ دنیا از نظر موشکى پس از آمریکا، روسیه و چین است.
وی با اشاره به اهمیت روز قدس اظهار کرد: ابتکار امام خمینى(ره) در نامگذارى آخرین جمعه ماه رمضان به عنون روز جهانى قدس باعث آغاز فصل جدیدى از حیات فلسطین شده که امروزه در ۱۲۰ کشور جهان مراسم حمایت از فلسطین در روز قدس برگزار مى‌شود.
خطیب نماز جمعه پلدشت با اشاره به سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب در مراسم سى امین سالگرد ارتحال امام خمینى(ره) که به اهمیت مقاومت و دورى از سازش اختصاص دادنده بودند، افزود: مقاومت به‌عنوان کلیدى‌ترین جزء از انقلاب اسلامى در چهار دهه گذشته به شمار مى‌رود و اهمیت این مسأله به‌حدى بوده که دشمنان و به‌ویژه آمریکا و رژیم غاصب براى ناکارآمد بودن مفهوم مقاومت به روش‌هاى مختلفى متوسل شده‌اند و با وضع تحریم‌هاى گسترده سعى دربى‌فایده نشان دادن مدل مقاومت داشته‌اند.
به گفته وی در چهار دهه گذشته هر زمان که ایران با مقاومت در برابر زیاده‌خواهى‌هاى دشمن رفتار کرده است، نتیجه در راستاى منافع ملى رقم خورده است، اما هر زمان بنابر اصرار برخى گروه‌هاى سیاسى، ایران با نرمش‌هایى در برابر آمریکا مواجه شده خسارت‌هایى به کشور وارد شده است.
طالبی با اشاره به ماه رمضان گفت: جوانان و نوجوانان با وجود قرار داشتن در فصل امتحانات، با روزه گرفتن در روزهای گرم، امر الهی را اطاعت کردند؛ این صحنه‌ها نشان می‌دهد ایمان و معنویت در نسل‌های جوان رو به رشد و افزایش است.
وی با تاکید بر کلید واژه امت اسلامی تصریح کرد: احیا و برجسته‌سازی کلیدواژه “امت اسلامی” و تامل در اطراف آن و نیز اقدامات عملی برای تحقق این مهم، نسخه علاج دردهای مزمن امروز مسلمانان است.
وی اظهار کرد: تلاش رنگارنگ و پیچیده ی دشمن نیز برای ایجاد تفرقه و درگیری و مشغول‌سازی ملت‌های اسلامی، برای نجات رژیم روبه زوال صهیونیستی است، اجلاس مکه در روزهای اخیر و نیز برگزاری اجلاس بحرین، از جمله تلاش‌های مذبوحانه دشمن برای نگاهداشتن طرح از پیش شکست‌خورده ی معامله قرن است.
امام جمعه پلدشت با اشاره به عقب نشینى کاخ سفید و ضرورت هوشیارى نسبت به عملیات فریب دشمن افزود: درخواست آمریکا براى مذاکره «بدون هیچ پیش‌شرط» با ایران وفرستادن میانجى‌هاى متعدد، در عین اذعان به اقتدار وثبات ایران و پذیرش شکست راهبردهاى گذشته کاخ سفید در تسلیم ایران، مى‌تواند بخشى از عملیات فریب دشمن براى اثر گذارى بر فضاى داخلى ودامن زدن به دوقطبى مذاکره و نفى مذاکره باشد.
به گفته وی خلأ استراتژیک آمریکا در مواجه با ایران که از یک سو مدعى حمایت از مردم ایران در برابر نظام شده و از سوى دیگر، ۸۰ میلیون ایرانى را تروریست قلمداد مى‌کند، نشان دهنده دست خالى دشمن در ادامه فشارها و تحریم‌ها علیه ملت ایران است.
طالبی گفت: این‌که ایران پس از مذاکره با آمریکا مى‌تواند به یک کشور بزرگ تبدیل شود نیز بخشى از سناریوى فریب کاخ سفید است، چراکه ایران در شرایط کنونى و به رغم فشارها و تحریم‌ها، با اتکا به ظرفیت‌هاى داخلى به قدرتمندترین کشور منطقه تبدیل و با محوریت جبهه مقاومت، اثرگذارترین نقش را در روند تحولات بین‌المللى در طول تاریخ یافته است، مذاکره با آمریکا تنها مى‌تواند به کاهش این ظرفیت‌ها بینجامد چراکه پیش نیاز مذاکره کاخ سفید، تعطیلى تمامى نقاط قوت نظام اسلامى است.
وی تصریح کرد: استاد یکى از ارکان نظام آموزشى و یکى از مؤثرترین عناصر دخیل در شکل‌گیرى جریان‌هاى فکرى و فرهنگى در دانشگاه‌هاى کشور و در همه‌ى نظام‌هاى آموزشى است، این به شرطى است که استاد را فقط یک ابزار انتقال داده‌ها و مفاهیم به ذهن دانشجویان ندانیم بلکه براى استاد نقش تربیتى و اثرگذار در شکل دهى به شخصیت دانشجویان قائل باشیم.
وی اظهار کرد: استادان متدین و انقلابى کارى کنند که جریان فکرى و فرهنگى آن‌ها به جریان رایج دانشگاه‌ها تبدیل شود.
خطیب نماز حمعه پلدشت افزود: الزاماتى که اساتید دانشگاه‌ها به‌عنوان پیشقراولان فکرى و فرهنگى در محیطهاى علمى و دانشگاهى باید انجام دهند، عبارتند از: برخوردارى از ویژگى‌هاى یک استاد را داشته باشد، ضرورت آشنا یى با جریان‌هاى فکرى و فرهنگى و مسلط بر مباحث علمى، حضور فعال و مستمر در دانشگاه ، ارتباط دوسویه استاد و دانشجو براى زمینه‌سازى فکرى چ فرهنگى، برنامه‌هاى غیر رسمى و تأثیر آن در شکل‌گیرى جریان‌هاى فکرى و فرهنگى، تشکل‌هاى دانشجویى و رابطه با اساتید انقلابى، اهتمام به راه اندازى کرسى‌هاى آزاد اندیشى و پاسخ به سوالات و شبهات.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=271423

برچسب ها

نوشته های مشابه

08اردیبهشت
تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود
رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت:

تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود

07اردیبهشت
تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم
06اردیبهشت
انتصاب عطایی به سمت مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه