Wednesday, 1 May , 2024
14

مرز بازرگان نگین حوزه تجارت بین‌المللی در شمال‌غرب کشور

  • کد خبر : 280321
  • 09 اسفند 1400 - 10:22
مرز بازرگان نگین حوزه تجارت بین‌المللی در شمال‌غرب کشور
مرز بازرگان در آذربایجان غربی بزرگترین مرز زمینی کشور بوده و این مرز به عنوان دروازه اروپا نقش خود را در رونق تجارت بین الملل به خوبی ایفا کرده است و نگین حوزه تجارت بین المللی در شمال غرب کشور به حساب می‌آید.

به گزارش آراز سسی به نقل از مرزداران، مرز یکی از فرصت های ویژه برای هر منطقه و کشور به شمار می‌رود و می تواند دروازه ورود و خروج کشور در راستای توسعه اقتصادی و افزایش مراودات باشد.

در این راستا نیز آذربایجان غربی با داشتن ۹ پایانه رسمی توانسته از این نعمت برخوردار شود و به عنوان یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی کشور انتخب گردد، اما در این بین و در کنار ۹ پایانه مرزی مهم مرز بازرگان یکی از مرزهای حائز اهمیت است و توانسته خیلی کثیری را تجارت و مراودات با عرصه بین الملل را به خود اختصاص دهد.

مرز بازرگان، مرزی که با گذشت ۹۵ سال از آغاز فعالیتش همچنان یکی از مهمترین مرزهای کشور بوده و بیشترین آمار تجارت و ترانزیت را در کشور به خو اختصاص داده است.

مرز بازرگان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی و همچنینی شناخته شدن به عنوان دروازه ورود به اروپا از اهمیت ویژه ای برخوردار است که تواسنته این مرز را به نقطه مهمی در شمال غربی ترین منطقه کشور تبدیل کند.

مرز بازرگان به دلیل برشمرده شدن به عنوان دروازه ورورد به اروپا، در حوزه تجارت خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این امر منجر شده تا فعالیت بازرگانان در این خط از کشور افزایش قابل توجهی را داشته باشد.

 صادرات ۱٫۶ میلیارد دلاری از مرز بازرگان 

مدیرکل گمرک بازرگان با اشاره به اینکه ارزش دلاری کالاهای صادر شده از مرز بازرگان از یک میلیارد و ۶۰۳ میلیون دلار فراتررفته است، اظهار داشت: این میزان با صادرات ۱۴۳ هزار تُنی انواع کالا حاصل شده است.

رامین ظهیری ادامه داد: با این میزان صادرات انواع کالا، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۵ درصدی را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: محصولات صادر شده شامل اقلام پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی است.

وی با اشاره به اظهار نامه های ثبت شده نیز اظهار داشت: چهار هزار و ۸ فقره اظهار نامه طی امسال در این مرز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد داشته است .

مدیرکل گمرک بازرگان با اشاره به میزان صادرات سایر گمرکات کشور از این مرز بیان کرد: ادرات سایر گمرکات از طریق این مرز یک میلیون و ۷۴ هزار و ۹۷۹ تن برآورد شده است.

ظهیری بیان کرد: در این رابطه نیز رشد ۴۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستیم.

اما در کنار صاردات انواع کالا از مرز بازرگان، شاهد تردد مسافر از این مرز نیز هستیم و در این رابطه نیز مرز بازرگان یکی از مرزهای مهم برای ورود و خروج مسافر به شمار می‌رود زیرا بخش قابل توجهی از مسافرت‌های بین ایران و ترکیه و کشورهای اروپایی از مرز زمینی بازرگان صورت می‌گیرد، این مرز علاوه بر فعالیت تجاری، در حوزه مسافری نیز بسیار فعال است .

تردد ۳۲۱ هزار مسافر در مرز بازرگان ثبت شد

مدیر پایانه مرزی بازرگان با اشاره به میزان تردد مسافر از طریق این مرز، گفت: طی امسال تردد مسافر از طریق این مرز به عنوان بزرگترین مرز زمینی آذربایجان غربی ۳۲۱ هزار و ۴۰۱ نفر مسافر بوده است.

جابر اکبرپور بیان کرد: تعداد مسافران ورودی ایرانی  ۱۰۱ هزار و ۱۹۲ نفر و مسافران خروجی ایرانی ۷۸ هزار و ۵۴۲ نفر است.

وی افزود: همچنین شمار ورودی مسافران خارجی در این مدت ۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر و شمار مسافران خروجی خارجی نیز ۵۶ هزار و ۷۹۲ نفر بوده است.

وی بیان کرد: طبق مصوبه ملی ستاد کرونا، این مرز از ۱۶ مهرماه برای تردد مسافران به شرط داشتن جواب منفی آزمایش بازگشایی شده است.

به گفته مدیر پایانه مرزی بازرگان از زمان آغاز تردد مسافر نیز تعداد ۶۱۲ دستگاه اتوبوس تردد کرده از این تعداد ۲۹۰ دستگاه مربوط به خودروهای ورودی و ۴۲۲ دستگاه نیز خودروهای خروجی است.

تردد کامیون از مرز بازرگان به بیش از ۳۲۱ هزار دستگاه رسیده است

مدیر پایانه مرزی بازرگان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تردد کامیون از این پایانه به ۳۲۱ هزار و ۴۰۱ دستگاه رسیده است .

جابر اکبرپور تاکید کرد: امسال در مجموع ۸۷ هزار و ۲۴۸ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۱۳۶ هزار و ۵۸۶ دستگاه کامیون نیز وارد کشور شده است.

وی گفت: متوسط تردد روزانه تردد کامیون از این مرز ۷۴۷ دستگاه است.

بیش از ۲۶۰۰ تُن دارو و مکمل دامی از مرز بازرگان وارد کشور شده است 

مرز بازرگان علاوه محصولات کشاورزی، پتروشیمی، نساجی و فلزات در ترانزیت، صادرات و واردات نقش فرآورده های دامی نقش اساسی و بی بدیل ایفامی کند.

رئیس شبکه دامپزشکی ماکو عمده کالاهای ترانزیتی دامی را شامل انواع فرآورده های خام دامی، فرآورده های بیولوژیک و داروهای دامی عنوان کرد و افزود: ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی بین کشورهای غربی و آسیایی ایفای نقش می کند و در تسهیل تجارت منطقه‌ای تاثیرگذار است.

فاطمه آیرم در ادامه با بیان اینکه بیش از ۴۹ هزار و ۹۹۹ قطعه تعداد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور شده است.، ادامه داد: همچنین در این مدت ۲ هزار و ۶۲۰ تن داروی دامی و مکمل دارویی وارد شده است.

وی افزود: در ۹ ماه سال جاری، ۳۴۱ هزار و ۶۰۸ تُن انواع فرآورده دامی پس از بازدید و نظارت‌های بهداشتی از طریق مرز بازرگان به خارج از کشور ترانزیت شده است.

رئیس دامپزشکی ماکو ادامه داد: از این میزان، ۲۶۱ هزار و ۶۰۰ تن فرآورده‌های دامی بود که از مبدا کشورهای ترکیه و اروپا بارگیری شده بود، که پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه دامپزشکی بازرگان به کشورهای آسیایی ترانزیت شد.

به گفته وی در مجموع طی امسال ۷۷ هزار و ۳۸۸ تُن انواع فرآورده‌ دامی که به طور عمده شامل گوشت منجمد، دارو، واکسن و خوراک ماهی بود از کشورهای اروپایی پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه مرز بازرگان، وارد کشور شده است.

طرح ساماندهی مدیریت ترافیک مرزی با ایجاد پایانه های نوبت دهی، الگویی برای سایر مرزهای کشور

با توجه به فعال بودن مرز بازرگان و رونق تجارت از این مرز در شمالی ترین نقطه کشور شاهد صف های طولانی کامیون ها هستیم که جهت ورود به گمرک بازرگان ساعتها یا چندین روز در انتظار می ایستند که این عمل باعث نارضایتی رانندگان و ایجاد مشکلات برای آنها می شد، در این راستا منطقه آزاد با مشارکت بخش خصوصی با ایجاد پایانه های نوبت دهی و ایجاد مکانی برای استراحت رانندگان باعث رونق بیشتر تردد کامیون از این مرز شده است.

معاون لجسیتک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو در این رابطه به خبرنگار مرزداران گفت: پایانه نوبت دهی ناوگان خروجی از مرز بازرگان اولین تیرپارک استاندارد در مرزهای کشور بوده که با چنین سطحی از استانداردهای کیفی در ارایه خدمات و زیرساخت های ایمنی و امنیتی احداث شده است .

وی افزود: با بهره برداری از این پایانه اولین حلقه از مجموعه اقداماتی که سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف ساماندهی مرز بازرگان و پسکرانه آن آغاز کرده است، شروع شده است.

مهدی صفری مقدم تصریح کرد:  این طرح از سال ۱۳۹۵ آغاز و قرار بود در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری برسد ولی تا ابتدای سال جاری پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشت .

وی با اشاره به مجموع اقدامات سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مجموعه اقدامات سازمان در ساماندهی مرز بازرگان و پس‌کرانه آن از جمله ایجاد تیرپارک و سامانه هوشمند نوبت دهی و مدیریت ناوگان خروجی از مرز با هماهنگی شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور و دبیرخانه آن در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دست اجرا عنوان کرد.

صفری مقدم اعتبار اختصاص داده شده به تیرپارک و سامانه هوشمند را ۷۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: این طرح ها با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی ایجاد شده و عمده هزینه های آن توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

انتهای پیام /
لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=280321

نوشته های مشابه

12اردیبهشت
سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

12اردیبهشت
وعده صادق حاصل تربیت شهید مطهری‌ها بود
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای استان آذربایجان غربی:

وعده صادق حاصل تربیت شهید مطهری‌ها بود

12اردیبهشت
همایش گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه و معلم
با حضور مسئولانی استانی در پلدشت برگزار شد؛

همایش گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه و معلم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه