Saturday, 27 April , 2024
4
نوروز کجا بریم؟

قلعه قبان ماکو یکی از بزرگ‌ترین چترهای سنگی دنیا

  • کد خبر : 289168
  • 02 فروردین 1403 - 10:59
قلعه قبان ماکو یکی از بزرگ‌ترین چترهای سنگی دنیا
قلعه ماکو زیر یکی از بزرگ‌ترین چترهای سنگی دنیا قرار دارد و گمشده‌ای در دل تاریخ این سرزمین اسرارآمیز است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی»، قلعه ماکو زیر یکی از بزرگ‌ترین چترهای سنگی دنیا قرار دارد و گمشده‌ای در دل تاریخ این سرزمین اسرارآمیز است.

ماکو یکی از شهرهای منطقه آزاد ایران و جزو مناطق توریستی و گردشگری آذربایجان غربی است که سابقه تاریخی با قدمتی نیز دارد و همین مسئله باعث شده تا افراد بسیار زیادی به سراغ ماکو آمده و از جاذبه‌های توریستی این منطقه دیدن کنند. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به قلعه ماکو (قلعه قبان) انداخته و دررابطه‌با این جاذبه توریستی و گردشگری توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا به بررسی قلعه ماکو بپردازیم.

معرفی قلعه ماکو

اگر بخواهیم شما را با قلعه ماکو آشنا کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که این قلعه در محدوده‌ای به وسعت ۲۵۰ هکتار واقع شده است و از نظر موقعیت مکانی در بلندترین نقطه مرکز شهرستان ماکو واقع شده است و تاکنون کاوشگران و باستان‌شناسان بسیار زیادی به سراغ این منطقه آمده و تلاش کردند تا بخش‌های مختلف قلعه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

بر اساس آخرین بررسی‌های صورت‌گرفته و کاوش‌های انجام شده از ۲۵۰ هکتار مساحت قلعه تاریخی ماکو تا به امروز ۷۵ هکتار آن مورد کاوش قرار گرفته و باستان‌شناسان تلاش کردند تا این ۷۵ هکتار را به‌دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

انتظار می‌رود که در آینده با کاوش بیشتر قلعه ماکو شاهد پیداشدن اشیا تاریخی بسیار زیادی در این منطقه باشیم.

همین موضوع باعث شده تا قلعه ماکو محبوبیت بسیار زیادی در بین باستان‌شناسان پیدا کند و افراد بسیار زیادی تلاش کنند تا به سراغ این قلعه آمده و اقدام به بررسی این مکان شگفت‌انگیز و خاص در منطقه ماکو کنند.

قدمت قلعه قبان ماکو

یکی از سؤالات بسیار مهمی که افراد به‌منظور بررسی و بازدید از قلعه ماکو مطرح می‌کنند این است که این قلعه در چه زمانی به وجود آمده و قدمت آن به چه دوره زمانی بازمی‌گردد.

به‌منظور بررسی این مسئله باید گفت که بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته قدمت قلعه ماکو به ۶۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و تخمین زده می‌شود که در دوره تیموریان این قلعه در این منطقه به وجود آمده است.

همچنین از آثار به‌دست‌آمده از این مکان می‌توان این نکته را نتیجه گرفت که این قلعه در دوره تیموریان به وجود آمده و از آن در این دوران استفاده می‌کردند.

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در دوره‌های مختلف تاریخی شاهد اتفاقات مختلفی در این قلعه بوده و حتی این قلعه در زمان حمله شاه‌عباس صفوی، این قلعه محل اقامت شاه منطقه بوده و همین مسئله باعث شده تا در کنار تاریخچه طولانی که این قلعه در دوره تیموریان دارد، شاهد اتفاقات مختلفی در دوره‌های تاریخی بعد از آن نیز باشیم و در زمان صفویه نیز این قلعه نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

بخش‌های مختلف قلعه ماکو

مسئله مهمی که در راستای بررسی قلعه ماکو باید به آن توجه داشته باشید این است که این قلعه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و همین مسئله باعث شده تا شما بتوانید در هنگام بازدید از این قلعه به سراغ هر یک از این بخش‌ها رفته و به بهترین شکل ممکن از این قسمت‌ها بازدید کنید.

در راستای بررسی این قسمت‌ها باید گفت که در وهله اول قلعه ماکو دارای دیوارها، باروها و برج‌های بلندی است که نقش تدافعی را در هنگام حملات دشمن ایفا می‌کردند و به بهترین شکل ممکن از افرادی که در قلعه حضور داشتند، دفاع می‌کرد.

از نظر دفاعی این قلعه شرایط فوق‌العاده‌ای داشته، چرا که هم دیوارها، باروها و برج‌های بلندی در آن وجود داشته و هم از نظر موقعیت قرارگیری، این قلعه به نحوی بوده که چشم اندازه کاملی نسبت به شهر داشته و همین مسئله باعث شده تا افرادی که از باروها و برج‌های این قلعه بالا می‌رفتند، دید بسیار وسیعی نسبت به منطقه داشته باشند.

این مسئله از نظر دفاعی یک موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است. همچنین در بخش‌های داخلی این قلعه شاهد قسمت شاه‌نشین برای حضور پادشاه بودیم و شاهانی که قصد حضور در این قلعه را داشتند به سراغ قسمت شاه‌نشین رفته و در این بخش سکونت می‌کردند.

همچنین بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته از قلعه ماکو شاهد قرارداشتن قسمت حمام و زندان نیز در این مکان هستیم. البته انتظار می‌رود که در آینده با جستجو بیشتر در این قلعه و افزایش بررسی‌های کارشناسی شاهد پیداشدن قسمت‌های جدیدی در این قلعه زیبا و خاص باشیم.

مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همین موضوع باعث شده تا افرادی که به استان آذربایجان غربی و شهرستان ماکو سفر می‌کنند، حتماً یک روز از سفر خود را به بازدید از این قلعه زیبا اختصاص دهند.

نکات مهم به‌منظور بازدید از قلعه ماکو

اگر قصد بازدید از قلعه ماکو را دارید لازم است تا به چند مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید. در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که این قلعه در استان آذربایجان غربی و در شهرستان ماکو واقع شده است و منظور دسترسی به این مکان باید به قسمت بافت قدیمی شهر بروید تا بتوانید قلعه ماکو را مشاهده کنید.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این جاذبه‌های توریستی و گردشگری به نام قلعه قبان ماکو شناخته می‌شوند، همچنین به آن قلعه قابان ماکو نیز گفته می‌شود.

گردشگران حرفه‌ای که قصد بازدید از جاذبه‌های توریستی مختلف را دارند، حتماً باید برنامه‌ریزی دقیقی برای بازدید از هر جاذبه توریستی کنند. آن‌ها زمان لازم برای بازدید از هر جاذبه توریستی را مشخص می‌کنند تا بتوانند مدیریت زمان مناسبی داشته باشند.

در همین راستا باید گفت که مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید از قلعه ماکو بین ۱ تا ۲ ساعت است. توجه به این مسئله باعث می‌شود تا با مدیریت زمان مناسب بتوانید در کنار بازدید از قلعه ماکو به سراغ سایر جاذبه‌های گردشگری و توریستی این منطقه نیز رفته و از آن‌ها نیز دیدن کنید.

منطقه آزاد ماکو، سرزمینی گمشده در تاریخ و جغرافیا

منطقه آزاد ماکو، سرزمینی گمشده در تاریخ و جغرافیا که گوشه‌ای از زیبایی و عظمت خلقت را در خود جای‌داده است. این منطقه سرزمین شگفتی‌های طبیعت و تاریخ است. منطقه آزاد ماکو شامل شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت است که در حدود ۴۰۰ هزار هکتار وسعت دارد و از نظر وسعت بزرگ‌ترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد جهان بعد از منطقه آزاد شانگهای چین محسوب می‌شود. این منطقه به‌تنهایی حدود ۸۰ درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده‌ و با ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکیه و ۱۴۰ کیلومتر با جمهوری آذربایجان (نخجوان) یکی از غنی‌ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود که قریب  ۱۲۰ کیلومتر از کریدور ترانزیت بین‌المللی شمال به جنوب و شرق به غرب از آن عبور می‌کند.

دشت‌های وسیع حاصلخیز، مراتع سرسبز، چشم‌اندازهای کوهستانی و دیواره‌های سنگی عظیم، چشمه‌های آب گرم، رودخانه‌های دایمی و فصلی، دریاچه‌های گوناگون با طبیعتی افسونگر، غارهای دهان گشوده، چشمه‌های بهشتی،  قلعه‌ها، کاخ‌ها و عمارت‌ها، بازارچه‌های مرزی همه با زیبایی شگفت‌انگیز خود این منطقه را به زیباترین شکل ممکن توصیف می‌کنند.

این منطقه به دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی، تمدن کهن، جاذبه‌های تاریخی فراوان، زیبایی‌های طبیعی به همراه پوشش گیاهی، طبیعت بکر و دست‌نخورده،  شرایط آب‌وهوایی متنوع در چهارفصل، اماکن و ابنیه تاریخی بی‌نظیر از دوره‌های کهن، صنایع‌دستی و دست بافته‌های عشایر از همه مهم‌تر مردم خونگرم و مهمان‌نواز یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری شمال غرب کشور محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=289168

نوشته های مشابه

08اردیبهشت
تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود
رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت:

تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود

07اردیبهشت
تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم
06اردیبهشت
انتصاب عطایی به سمت مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه