Saturday, 27 April , 2024
4
سرپرست پایانه مرزی بازرگان خبر داد:

رشد ۳۳ درصدی تردد مسافر از مرز بازرگان

  • کد خبر : 289181
  • 07 فروردین 1403 - 7:57
رشد ۳۳ درصدی تردد مسافر از مرز بازرگان
سرپرست پایانه مرزی بازرگان گفت: تردد مسافر از طریق مرز بازرگان طی سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۳۴ نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۳درصد رشد را نشان می‌دهد.

ایرج آزادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی» با اشاره به تردد مسافر از طریق مرز بازرگان گفت: سال گذشته، تردد مسافر از طریق مرز بازرگان یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۳۴ نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۳درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: میزان تردد طی سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۹۶ هزار و ۴۲۹ نفر بود.

وی تعداد مسافران ورودی ایرانی را ۴۶۲ هزار و ۱۲۵ نفر و مسافران خروجی ایرانی را ۴۷۶ هزار و ۶۱۹ نفر در این مدت اعلام کرد و افزود:  مسافران ورودی ایرانی۵۱درصد و خروجی ایرانی نیز ۵۹درصد افرایش داشته است.

سرپرست پایانه مرزی بازرگان ادامه داد: شمار ورودی مسافران خارجی نیز در همین مدت ۲۷۶ هزار و ۴ نفر و شمار مسافران خروجی نیز ۲۳۵ هزار و ۶۸۶ نفر بود که به ترتیب ۳ و ۷درصد رشد داشته است.

آزادی گفت: در این مدت تعداد تردد اتوبوس از طریق مرز بازرگان،۵ هزار ۵۷۷ دستگاه بود که از این تعداد ۲ هزار ۷۵۵ دستگاه ورودی و ۲ هزار و ۸۲۲ دستگاه نیز خروجی است که به ترتیب ۱۳درصد و ۱۲درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است منطقه آزاد ماکو باتوجه‌به مرزی بودن از دو گمرک بازرگان و پلدشت برخوردار است.

گمرک بازرگان، از بزرگ‌ترین گمرکات مسافری ایران در  منطقه آزاد ماکو (شهر بازرگان) واقع شده که مرز بین ایران و ترکیه است و در ۱۵ کیلومتری شمال شهرستان ماکو قرار گرفته است. این گمرک در سال ۱۳۰۵ ساخته شده است که تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی ما بین ایران و ترکیه است. نام این گذرگاه از طرف کشور ترکیه مرز گوربولاغ‌ است.

گذرگاه مرزی بازرگان، مهم‌ترین گمرک زمینی کشور است و به‌عنوان دروازه اروپا یا پیشانی ایران بشمار می‌رود که روزانه صدها مسافر داخلی و خارجی (توریست و گردشگر) و صدها کامیون ترانزیتی و سواری از این شهر دیدن و تردد می‌نمایند.

گمرک مزبور در حال حاضر در سطح مدیرکل و به‌منظور انجام امور مختلف گمرکی شامل مسافری، واردات، صادرات، ترانزیت، قضایی فعالیت نموده و همچنین گمرک پلدشت و بازارچه‌های ساری سو و صنم بلاغی تحت مدیریت گمرک بازرگان مشغول فعالیت هستند. همچنین این گمرک دارای دو ورودی جداگانه تریلر و اتوبوس و سواری است.

پلدشت یکی از شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی در شمال غربی‌ترین نقطه ایران و ساحل رود ارس است. این شهر مرکز سیاسی و اداری شهرستان پلدشت است.  شهر پلدشت در میان دو دشت شیبلو و زنگنه قرار گرفته ‌است. از این شهر به‌راحتی می‌توان «شاه تختی» در جمهوری خودمختار نخجوان و حتی ساختمان‌های شهر نخجوان را دید. مردم دو شهر همسایه (پلدشت و نخجوان) قرابت اجتماعی و مراودات فرهنگی مختلفی دارند و به‌عنوان یکی از دروازه‌های جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود.

پل پلدشت – شاه تختی در محدوده مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان با عنوان “پل دوستی” در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد که تردد بین دو سوی مرز از طریق این پل انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=289181

نوشته های مشابه

08اردیبهشت
تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود
رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت:

تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود

07اردیبهشت
تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم
06اردیبهشت
انتصاب عطایی به سمت مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه