Saturday, 27 April , 2024
4
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد:

تحقق شعار سال با مردمی‌سازی اقتصاد

  • کد خبر : 289220
  • 10 فروردین 1403 - 2:20
تحقق شعار سال با مردمی‌سازی اقتصاد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مقدمات لازم برای تحقق شعار سال در منطقه آزاد ماکو با تأسیس شرکت‌های تعاونی سهامی عام و صدور کارت ماکو وندی صورت‌گرفته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی»،  فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد ماکو نیز از سال ۱۳۹۱ شروع شده است و باتوجه‌به مرزی بودن از دو گمرک بازرگان و پلدشت برخوردار است.

یکی از اقدامات منطقه آزاد ماکو که طی چندین سال به آن پرداخته است آماده‌سازی زیرساخت‌ها و رفع محرومیت در منطقه و توسعه اقتصادی و تجارت در منطقه است.

دراین‌خصوص حسین گروسی رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو گفتگوی ویژه‌ای با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری حرف رک، انجام شده که در ادامه می‌خوانید؛

آراز سسی، اقدامات و راهکارهای پیش‌بینی‌شده منطقه آزاد ماکو برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم چیست؟

حسین گروسی: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال بسیار مهم بوده و برای تحقق  مشارکت مردم در جهش تولید و مردمی‌سازی اقتصاد،  از ایده‌ها و طرح‌های نخبگان و صاحب‌نظران استقبال می‌کنیم.

منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های لجستیک، تجارت و ترانزیت دارد.

فرصت‌های بی‌بدیل نیز در گردشگری، معدن، صنعت و تولید فراهم است  طور‌ی‌که  واحدهای تولیدی این منطقه در تولید پوشاک موفق عمل کرده و آماده توسعه مجموعه‌ها برای صادرات هستند.

آراز سسی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد ماکو به کجا رسیده است؟

گروسی: در سال جاری هدف‌گذاری‌ها در راستای حمایت از شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان و فناور بوده است؛ لذا در این راستا با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که بر اساس آن ۱۰ هکتار زمین به‌منظور ایجاد زیرساخت برای صنایع دانش‌بنیان و فناور و تجاری‌سازی این مجموعه‌ها و تولید واگذار می‌شود.

اولین شهرک اقتصاددانش بنیان کشور در ماکو ایجاد می‌شود و عملیات اجرایی آن از ابتدای امسال آغاز می‌شود.

در موضوع صنایع  Is, ICT و دیتاسنتر نیز سال گذشته با وزارت ارتباطات توافقی انجام شد تا ۲۰ هکتار زمین به متقاضیان دیتاسنتر واگذار شود که با این اقدام منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو به‌عنوان چهارمین قطب دیتاسنتر اینترنشنال و بین‌المللی کشور تبدیل می‌شود و در این راستا تقاضاهای سرمایه‌گذاری خارجی نیز داریم.

آراز سسی، طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو به کجا رسید؟

گروسی: این طرح در حقیقت نقشه راه و حرکت منطقه برای توسعه است، سال گذشته  ایراداتی از سوی سازمان محیط‌زیست وارد شد که با پیگیری و دفاعی که انجام گرفت این موارد رفع و طرح جامع برای تصویب به شورای‌عالی ارجاع داده شد.

بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور بدون طرح جامع نمی‌تواند توسعه پیدا کند و صیانت از آب‌وهوا و محیط‌زیست برای ما بسیار مهم است و کنترل آلایندگی صنایع سنگین به جد پیگیری می‌شود.

در راستای طرح جامع، مقدمات لازم برای توسعه منطقه آزاد در قالب توافقات و تفاهم‌نامه‌ها در سال گذشته انجام شده است.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزارمیلیاردریالی در حوزه گردشگری ماکو کلید خورده است و در موضوع گردشگری تفاهم‌نامه دو هزارمیلیاردی با شرکت ماهان صورت‌گرفته است و  بعد از مطالعاتی که از سوی این هلدینگ از ظرفیت‌های سد ارس تا بورالان انجام گرفت سرمایه‌گذاری به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

این شرکت علاوه بر سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیاردتومانی در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی در حوزه گردشگری نیز ورود پیدا می‌کند.

آراز سسی، نحوه مشارکت مردم در تحقق شعار سال چیست؟

گروسی: در راستای مردمی‌سازی اقتصاد مقدمات لازم برای تأسیس شرکت‌های تعاونی سهامی عام انجام شده است و در مورد صدور کارت ماکو وندی هم اقداماتی انجام دادیم تا مردم منطقه آزاد ماکو از مزایای منطقه بهره‌مند شود؛ فلذا در اوایل سال این اتفاق  رقم می‌خورد تا شاهد رشد اقتصادی  منطقه باشیم.

آراز سسی، نواقص فرودگاه منطقه آزاد ماکو به کجا رسیده است؟

گروسی: فرودگاه ماکو فاقد لایتینگ بوده و پرواز در شب عملاً مقدور نبود و در خصوص مخزن سوخت نیز مشکل داشتیم که سال گذشته به طور کامل این مشکلات برطرف شد.

طی قرارداد با شرکت هواپیمایی ماهان، پروازهای این شرکت  در سال جدید باتوجه‌به تجهیز فرودگاه به لایتینگ برقرار می‌شود.

آراز سسی، آماده‌سازی زیرساخت‌های منطقه در چه مرحله‌ای است؟

گروسی: در کنار بحث مردمی‌سازی اقتصاد،  زیرساخت‌ها نیز باید فراهم شود، بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور بدون وجود زیرساخت نمی‌تواند توسعه پیدا کند.

ماکو گنج پنهان در حوزه گردشگری، معدن، کشاورزی، امنیت غذایی و  تولید بوده و برای جهش تولید باید از این ظرفیت‌ها با مشارکت مردم استفاده کنیم.

در طرح جامع، شهرک‌ها و شهر جدید برای ساخت مسکن و کنترل قیمت مسکن پیش‌بینی کرده‌ایم، همچنین در واگذاری زمین برای ساخت مسکن ملی در رتبه اول قرار داشته و امکان‌سنجی احداث شهرک جدید و مدرن برای نهضت ملی مسکن در حال انجام است.

سازمان منطقه آزاد  از اجرای برنامه‌های فرهنگی و نشاط‌آفرین حمایت می‌کند؛ لذا باید دستگاه‌های متولی برنامه‌های پرنشاط و متنوع بیشتر و در خور مردم فهیم منطقه اجرا نمایند.

در راستای مسئولیت‌های اجتماعی نیز بی‌تفاوت نبودیم و این سازمان وظایف دستگاه‌های دیگر را نیز انجام داده؛ ولی باید دستگاه‌های متولی دراین‌خصوص وظایف ذاتی خود را انجام دهند.

در رابطه با انجام مسئولیت های اجتماعی منطقه آزاد ماکو پیرامون این منطقه به جمع آوری مدارس کانکسی و ساخت مدارس در روستاهای این منطقه پرداخته شده است و با ساخت مدارس جدید، تمامی مدارس کانکسی از روستاهای این منطقه جمع آوری می شود.

آراز سسی، علت کم بودن سهمیه کالای همراه مسافر در منطقه چیست؟

گروسی: در سال گذشته ۲۳ میلیون دلار سهمیه کالای همراه مسافر ما بوده که نصف آن جذب شده است درحالی‌که باید بر اساس جمعیت  ۲۵۰ هزارنفری  سهمیه ما بر اساس فرمول‌های منطقی بیشتر باشد؛ دلیل عدم افزایش سهمیه کالا همراه مسافر عدم محصورسازی منطقه بود که با اقدام جهادی که سال گذشته طی ۸ ماه انجام شد منطقه کاملاً محصور شده است.

حضور در ۵ نمایشگاه خارجی که منتج به ۴۶ تفاهم نامه به ارزش ۲۴ همت و ۷۵۵ میلیون دلار بوده از تلاش های اقتصادی منطقه آزاد ماکو است که ۴ مورد از این تفاهم نامه ها عملیاتی شده و مذاکرات برای به نتیجه رسیدن دیگر تفاهم نامه ها در حال انجام است.

درخواست سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی توسط کشورهای اروپایی جهت احداث گلخانه های صنعتی و مزارع هایدروپونیک، تقاضای احداث کشتارگاه توسط کشور کویت و تقاضای سرمایه گذاری در حوزه دامپروری توسط کشورهایی مانند ارمنستان و ترکیه از جمله درخواست های سرمایه گذاری خارجی در این منطقه است.

دررابطه‌با مشوق‌های منطقه آزاد ماکو در جذب سرمایه‌گذاری، مناطق آزاد کشور بر اساس قانون مشوق‌های ذاتی دارند که علاوه‌برآن مزیت‌هایی مانند کیفیت، تنوع  و وسعت اراضی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آب‌وهوایی، منابع آبی فراوان، محوریت ترانزیت و لجستیک، ارتباط ماکو با کشورهای آسیایی اروپایی به‌عنوان یک شاهراه ارتباطی و مزیت‌هایی همچون کشاورزی و دامپروری مشوق‌هایی است که به‌واسطه آن فرصت‌های ناب سرمایه‌گذاری در این منطقه ایجاد می‌کند و ما از سرمایه‌گذاران برای حضور و سرمایه‌گذاری در این منطقه بکر و ناب دعوت می‌کنیم.

حضور منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه ابوظبی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و میزان سرمایه‌گذاری‌های داخلی در سال ۱۴۰۲ دستاوردهای داشت که در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی ۲۰۶ تقاضا در سامانه سرمایه‌گذاری ماکو ثبت شده که ۱۶۲ مورد بررسی و تأیید شده است.

در حال حاضر ۸۰ درصد از تقاضاهای تأیید شده در مرحله صدور مجوز قرار دارد و برخی به مرحله واگذاری زمین نیز رسیده‌اند که عمده آن در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری است.

مراحل ساخت یک هتل چهار و یک هتل پنج‌ستاره در این منطقه در حال اجرا است و امیدواریم که این هتل‌ها در سال آینده به ناوگان اقامتی منطقه افزوده شود.

بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمان منابع انسانی و نیروی انسانی است که در اهداف و تصمیمات آن می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد.

قطعاً برای این توسعه نیازمند نیروی انسانی خوب و جوان هستیم که البته سازمان منطقه آزاد ماکو دارای نیروهای جوان و فعال و پرکار است که در توسعه و اهداف و سیاست‌های سازمان تلاش‌های خوبی را انجام داده‌اند.

آراز سسی، علت غیرفعال بودن بازارچه مرزی پلدشت چیست

گروسی: باتوجه‌به اتمام محصورسازی منطقه آزاد ماکو مشکل غیرفعال شدن بازارچه مرزی پلدشت حل شده است در این زمینه مشکلی نداریم و هرچقدر سهمیه لازم باشد می‌توانیم تخصیص دهیم.

گمرک و پایانه مرزی پلدشت نیز از موقعیت استراتژیک خوبی برخوردار است و در زمینه شکوفایی و تقویت آن نیز اقدام می‌کنیم.

درخواست احداث دو تیر پارک دیگر در پلدشت وصول شده است که روند اداری خود را طی می‌کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=289220

نوشته های مشابه

08اردیبهشت
تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود
رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت:

تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود

07اردیبهشت
تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم
06اردیبهشت
انتصاب عطایی به سمت مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه