Friday, 3 May , 2024
10

برخورداری ۱۳ استان از طرح ساماندهی رودخانه های مرزی/ پیشرفت ۵۲ درصدی طرح آبیاری تحت فشار در پایاب سد شهید قنبری ماکو

  • کد خبر : 263302
  • 07 شهریور 1396 - 7:00
برخورداری ۱۳ استان از طرح ساماندهی رودخانه های مرزی/ پیشرفت ۵۲ درصدی طرح آبیاری تحت فشار در پایاب سد شهید قنبری ماکو

رییس جهاد کشاورزی ماکو گفت: سیستم های نوین آبیاری تحت فشار در سطح ۳ هزار هکتار از اراضی پایاب سد شهید قنبری ماکو از سال ۹۵ شروع و امروز با پیشرفت ۵۲ درصدی در حال اجرا است.

قاسم تاروردی زاده در گفتگو با خبرنگار آراز سسی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ طرح ساماندهی رودخانه های مرزی در استان شروع شده است گفت: ۱۳ استان در کشور از این طرح برخوردار شده اند که استان آذربایجان غربی نیز جزء این ۱۳ استان است.

وی با تاکید بر اینکه ماکو بیشترین سطح استفاده از منابع آبی و اعتبارات از محل ساماندهی رودخانه‌های مرزی برخوردار شده است تصریح کرد: سیستم های نوین آبیاری تحت فشار در سطح ۳ هزار هکتار از اراضی پایاب سد شهید قنبری ماکو از سال ۹۵ شروع و امروز با پیشرفت ۵۲ درصدی در حال اجرا است.

رئیس جهاد کشاورزی ماکو، زمان اتمام این پروژه را همزمان با اتمام فصل کاری در سال جاری ابراز و افزود: استفاده بهینه از آب و الگوی رعایت کشت مکانیزه به ایجاد سطح سبز از اهداف اجرای این طرح است که در نهایت منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح را سبب می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۵۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ساماندهی رودخانه‌های مرزی بودجه برای اجرای این پروژه اختصاص داده شده است اظهار کرد: این پروژه به صورت صد در صد رایگان برای بهره برداران اجرا می‌شود.

تاروردی زاده بر افزایش سطح اجرای پروژه اشاره کرد و گفت: با افزایش سرعت اجرای این پروژه به ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال، برای ۱ هزار و ۳۰۰ خانوار در ۱۱ روستا شغل پایدار تثبیت می شود.

تاروردی زاده با اشاره به ادامه مطالعات اجرای ۱ هزار هکتار از اراضی دشت بورالان را با اعتباری بالغ بر ۱۸۷ میلیون ریال جهت اجرایی سیستم های نوین آبیاری تحت فشار از طرح هایی دیگر این سازمان برشمرد و گفت: قصد داریم با افزایش دبی این ایستگاه های آبی از ۵۰۰ لیتر به ۱ هزار لیتر، ۲۵ هکتار از اراضی که نهال و بوته کاری شده است و همچنین ۱ هزار هکتار از اراضی که به سیستم های آبیاری مدرن و مجهز شده اند را آبیاری نماییم.

 

وی اجرای آبیاری تحت فشار به صورت تکمیلی در روستای تخته دوزی به مساحت ۳۷ هکتار را از دیگر طرح‌های خدمت‌رسانی به روستاییان ابراز کرد و گفت: این طرح نیز از پیشرفت ۹۵ درصدی برخوردار می باشد.

 

رییس جهاد کشاورزی بهره برداری از یک واحد گوساله پروری ۲۰۰ راسی، ۶ فقره آبیاری تحت فشار خرده مالکی، اعطای تسهیلات ۱ هزار میلیون ریالی از محل صندوق توسعه ملی را از دیگر پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده طی سال جاری ابراز کرد.

 

تاروردی زاده گفت: امسال لایروبی ۱۵ کیلومتر از نهرهای سنتی ۸ روستا با بیل های مجهز را به صورت رایگان انجام دادیم.

 

وی با اشاره به پرداخت اعطای تسهیلات بانکی برای تثبت شغل کشاورزان و دامداران به تعداد ۱هزار و ۹۶۷ نفر جهت تامین ادوات کشاورزی به صورت سرمایه در گردش عنوان و تصریح کرد: مبلغ ۲۳۷ میلیارد ریال برای این تعداد بهره‌مند پرداخت شده است.

 

رییس جهاد کشاورزی ماکو بر عملکرد این سازمان در جهت تنظیم بازار در شب عید اشاره کرد و اعلام نمود: ۱۳۵ تن برنج، ۱۲۵ تن میوه شب عیدی، ۱۶ تن مرغ منجمد، ۵ تن گوشت قرمز منجمد و ۳ تن شکر برای متعادل نمودن بازار تامین و توزیع نمودیم.

وی با تاکید بر این که تمامی بیمه خسارت دیدگان تا این لحظه پرداخت شده است اظهار کرد: بیمه خسارات وارده برای کشاورزان و دامداران را به صورت صد در صد پرداخته شده است که تعداد ۴۲۵ نفر مبلغی بالغ بر ۳هزار و ۶۱۳ میلیون ریال خسارت خود را از این سازمان به صورت بیمه دریافت نموده اند.

قاسم تاروردی زاده گفت: توزیع بیش از ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار لیتر نفت گاز و نفت سفید جهت فعال نگه داشتن طرح های تولیدی و بخش مکانیزاسیون طی سال جاری تامین و توزیع شده است.

رییس جهاد کشاورزی ماکو صادرات محصولات کشاورزی را جایگزین خوبی برای صادرات نفتی دانست و افزود: طی سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار تن از محصولات کشاورزی صادر، وارد و ترانزیت شده است.

 

انتهای پیام/طاها

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=263302

نوشته های مشابه

12اردیبهشت
سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

12اردیبهشت
وعده صادق حاصل تربیت شهید مطهری‌ها بود
مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای استان آذربایجان غربی:

وعده صادق حاصل تربیت شهید مطهری‌ها بود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه