Friday, 26 April , 2024
12

ارزآوری از دل گلخانه‌های آذربایجان‌غربی/ مسیر توسعه ناهموار است

  • کد خبر : 282035
  • 18 مهر 1401 - 11:28
ارزآوری از دل گلخانه‌های آذربایجان‌غربی/ مسیر توسعه ناهموار است
با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی ظرفیت‌های فراوانی در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارد و در این راستا می‌توان در شرایطی که دشمن حوزه اقتصاد را نشانه گرفته با حمایت مسئولان و واگذاری تسهیلات آسان به منظور ایجاد مجتمع های گلخانه‌ای میزان تولیدات در بخش کشاورزی را افزایش داد.

به گزارش آراز سسی به نقل از اروم‌نیوز، با توجه به بحران کم‌آبی و محدود شدن منابع زیرزمینی چالش‌های جدی در بخش‌های مختلف استان به‌خصوص در بخش کشاورزی به وجود آمده است که ایجاد گلخانه‌ها و تبدیل کشت از محیط باز به محیط گلخانه در راستای صرفه‌جویی در منابع و افزایش بهره‌وری می‌تواند تولید محصول درخارج از فصل را افزایش داد.

کشت گلخانه‌ای از مطلوب‌ترین شیوه‌های کشت شناخته شده است و در شرایطی که آب و اهمیت مدیریت مصرف آن به یکی از اولویت‌های جهانی  تبدیل شده، این شیوه کشت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تولید مضاعف با وجود مصرف آب کمتر، این شیوه را به روشی با بازدهی بالا تبدیل کرده است.

همچنین از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای ایجاد فرصت مناسب برای اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی و سایر رشته‌های مربوطه، تولید محصولات با کیفیت مناسب و با شاخص‌های صادراتی، همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب در مقایسه با روش‌های سنتی و افزایش درآمد و ارز آوری بیشتر در بخش کشاورزی است که در این خصوص با یک کارآفرین موفق در زمینه کشت‌گلخانه‌ای مصاحبه‌ای انجام گرفته است که در ادامه می‌خوانیم؛

از پشت‌میزنشینی تا کارآفرینی

یک جوان میاندوآبی در خصوص گشت گلخانه‌ای و موفق‌تر خود در این زمینه چنین می‌گوید: سال ۸۷ به عنوان کارمند در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار شدم، اوایل کار از پشت‌میز نشینی لذت می‌بردم و به شغلی که داشتم افتخار می‌کرد.

وی افزود: بعد از چندین ماه با اصرار خانواده‌ام ازداوج کرده و تشکیل خانواده دادم که متاسفانه پول کارمندی کفاف هزینه‌های سنگین زندگی و اجاره‌خانه را نداد بنابراین به فکر شغل دوم افتاده و مشغول مسافرکشی شدم.

این جوان در ادامه عنوان کرد: کار در اسنپ و مسافرکشی مشکلی را حل نکرد به همین علت از کار اداری و کار در اسنپ ناامید شده و به دنبال کار گشتم اما فایده ای نداشت، کفش آهنی هم کم آورد چه برسد به خودم.

وی بیان کرد: پس از چندین ماه دوندگی و دنبال کار خوب گشتن، به فکر کار کارآفرینی و اشتغال‌زایی افتادم در نهایت بعد از مشورت با باتجربه‌ها در زمینه کسب و کار تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم.

این کارآفرین بیان کرد: بالاخره به همراه همسرم با یک میلیون تومان سرمایه کارآفرینی را از یک گلخانه کوچک آغاز کردم که با گذشت زمان با بالا رفتن تولیدات به فضای بزرگتر و نیروی انسانی بیشتری را نیاز داشتم که هم فضای تولید توت‌فرنگی را افزایش داده و هم چندین نفر از جوانان فارغ‌‌التحصیل بیکار را به‌کار گیری کردم.

وی تصریح کرد: از مزایای کشت گلخانه‌ای در استان این بود که با صرفه‌جویی بالا شاهد کاهش مصرف آب و راندمان بالا در تولید توت‌فرنگی بودیم.

این جوان میاندوآبی گفت: کشت توت‌فرنگی در مزرعه تنها در فصل تابستان امکان‌پذیر است، اما در کشت گلخانه‌ای در تمام فصول امکان کشت وجود دارد.

کارآفرین میاندوآبی با بیان اینکه، در کشت گلخانه‌ای رطوبت، دما، تغذیه و موارد دیگر را می‌توان به راحتی کنترل کرد، بیان کرد: همچنین در کشت گلخانه‌ای علاوه بر درآمدبالا چندین نفر نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شده و علاوه بر تامین نیازهای داخلی استان محصولات تولیدشده را نیز به خارج از استان صادر می‌کنیم.

این گلخانه‌دار با اشاره به اینکه حمایت مسئولان از کارآفرینی در استان بسیار کم‌رنگ است، بیان کرد: متاسفانه مسیر توسعه ناهموار است و نیاز دارد که مسئولان استانی از قبیل بانک‌ها و دیگر  دستگاه‌های دخیل به آن توجه کنند بنابراین پروسه اعطای تسهیلات بانکی که معضل اصلی کارآفرینان است که سخت‌گیری فروانی دار را تسهیل بگیرند.

تولید سالانه ۱۰ هزارتن انواع سبزیجات و صیفی‌جات در گلخانه‌ها

در این راستا، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: اظهارکرد: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه ۴۲ هکتار گلخانه در استان است و با توجه به دستور استاندارآذربایجان‌غربی مبنی بر اجرای نهضت دو هزار هکتاری گلخانه، اراضی منابع طبیعی مناسب احداث سایت‌های گلخانه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در این بخش در سطح ۲۹۸۸ هکتار شناسایی و در دست بررسی برای تامین زیر ساخت‌های لازم است.

اکبر کرامتی خاطر نشان کرد: تعداد ۲۲۰  واحد گلخانه‌ای به مساحت ۶۱.۵ هکتار در استان وجود دارد که ۶۱۵ نفر به طور مستقیم و یک هزار و ۲۳۰ نفر به طور غیر مستقیم در این واحدها اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه انواع سبزی و صیفی به میزان بیش از ۱۰ هزار تن در این گلخانه ها تولید می شود، اضافه کرد: سالانه ۲۵۰ تن توت فرنگی، ۲۸ تن گیاه دارویی،  ۱۰۰ تن میوه درختی، ۳.۳میلیون اصله نهال، ۲.۱میلیون شاخه گل، ۳.۱۴ میلیون گل و گیاه گلدانی، ۲۰ میلیون بوته نشاء سبزی و ۲ میلیون بوته نشاء گیاهان دارویی در گلخانه‌های استان تولید می‌شود.

کرامتی گفت : در سطح ۱۶ شهرستان استان گلخانه وجود دارد که بیشترین تعداد گلخانه‌ها در شهرستان های ارومیه ، نقده ، خوی ، میاندوآب و مهاباد قرار دارد.

وی افزود: ۵ واحد گلخانه ای به مساحت ۱.۵۳ هکتار محصولات گواهی شده که دارای نشان حد مجاز آلاینده ها هستند ، در سطح شهرستان ارومیه و چالدران تولید می کنند.

کرامتی تاکید کرد: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه ۴۲ هکتار گلخانه و سازه های فنی سبک و سایبان باغات در استان است، که اصلاح و تجهیز گلخانه ای یک هکتار، انتقال کشت از فضای باز سبزی و صیفی به گلخانه ۳ هکتار و برگزاری دوره های آموزشی و اطلاع رسانی نیز از برنامه های ابلاغی است.

وی، تصریح کرد: در حال حاضر ۷ واحد گلخانه ای بزرگ مقیاس با مساحت کل ۲۱۹ هکتار  با مساحت مفید ۱۴۴.۵ هکتار در دست احداث می باشند،  که عملیات اجرایی تعدادی از واحدها آغاز شده است و تعدادی نیز به بانک های عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یاد آور شد: ارزآوری مناسب و ایجاد اشتغال در زمینه گلخانه در استان‌ آذربایجان‌غربی که دارای مرزهای مشترک با کشورهای خارجی و نیز آب و هوای مطلوب برای کشاورزی و تولید اقتصادی است ، حایز اهمیت است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=282035

نوشته های مشابه

07اردیبهشت
باید از تحریم ها فرصت ایجاد کنیم
05اردیبهشت
ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی
هم‌زمان با هفته سلامت صورت گرفت؛

ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی

04اردیبهشت
رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت
مدیر آموزش‌وپرورش پلدشت خبر داد:

رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه