Thursday, 25 April , 2024
17
یادداشت

راهکارهایی برای موفقیت در جدال کنکور

  • کد خبر : 278163
  • 09 تیر 1400 - 10:44
راهکارهایی برای موفقیت در جدال کنکور
جابر حسنلو کارشناس ارشد روانسنجی و مشاور تحصیلی

به گزارش آراز سسی، در اکثر کشورهای جهان امروزی بعد اخذ مدرک دیپلم برای رقم زدن ادامه مسیر زندگی اکثریت قریب به اتفاق  دانش آموزان در رقابت تنگاتنگ کنکور قدم می گذارند و این در تعیین سرنوشت آنان نقش کلیدی را ایفا می نماید.

در کشور مانیز از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور در چهار گروه هنر، زبان انگلیسی و علوم انسانی و گروه علوم تجربی انجام می گیرد که دانش آموزان بعد از شرکت در این آزمون و اخذ رتبه قبولی مجاز به انتخاب رشته می شوند.

نکته مهم در مهارت مطالعه و نیز انتخاب صحیح رشته تحصیلی می باشد که هر چه این مهارتها بالا باشد احتمال موفقیت بر اساس استعداد و علاقمندی دانش آموزان بالا می رود.

از سویی دیگر دانش آموزان این گروه سنی برای موفقیت نیاز مبرم به یک مشاور متخصص و کار آزموده دارند . ولی متاسفانه بدلیل برخی کاستی ها در برنامه ریزی ومدیریت و عدم نظارت دقیق برخی افراد و آموزشگاه ها و کانون های شخصی از این فرصت استفاده و بهره مند شده اند که همواره مورد انتقاد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و نیز سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش هستند.

حال این وظیفه دانش آموزان هست که با اعتماد به مشاوران تحصیلی آموزش و پرورش و روانشناسان و مشاوران متخصص سازمان نظام روانشناسی بهترین و به صرفه ترین راه موفقیت را پیش گیرند.

در این مقاله سعی بر آن داریم تا راهکارهایی رای برای موفقیت دراین آزمون سرنوشت ساز برای بهره مندی داوطلبان عزیز ارائه دهیم.

 

موانع موفقیت در کنکور :

با نزدیک شدن به آزمون مشکلاتی نظیر استرس و اضطراب آزمون ، بیخوابی  و گاها پرخاشگری ،احساس ضعف و خستگی و… از سوی داوطلبان گزارش می شود که درصورت عدم کنترل و مقابله با این موضوعات مو توانند به موانعی برای موفقیت داوطلبان تبدیل شوند که با راهکارهایی که در زیر اشاره می شود می توان در کاهش یا رفع این موارد گامهای اساسی برداشت.

 

تنظیم خواب

خوابیدن راحت و کامل در حدود ۷ ساعت در طول شب قبل از نیمه شب موجب آرامش و نشاط و نیز تداعی آسان اطلاعات ذخیره شده در مغز می شود برای همین منظور چند روز مانده بقه آزمون خودرا برای یک خواب سنگین و راحت آماده کنید . گرفتن دوش آب ولرم قبل از خواب و نوشیدن یک فنجان شیر یا دوغ  بدون نمک برای شما در بهره مندی از یک خواب عمیق و راحت کمک خواهد نمود.

 

تمرینی برای خوابیدن سریع

افکار مزاحم و استرس مانع از بروز خواب  می شود و گاها برخی تا ساعاتی از بیخوابی رنج می برند . این تمرین به شما کمک خواهد نمود تا سریع و راحت به حالت الفا و گاما در خواب فروروید وآن به این صورت است که بعد از دوش گرفتن و نوشیدن شیر یا دوغ در محیط تاریک وبا تهویه مناسب دراز کشیده و شروه به کشیدن نفس های عمیق نمایید و و از عدد۱۰۰ بصورت معکوس بشمارید و در لا به لای هر شمارش یک نفس عمیق بکشید سعی کنید به هیچ چیزجز به اعداد  فکر نکنید . این تمرین به شما در رسیدن به خواب عمیق و راحت کمک خواهد نمود .

 

تغذیه مناسب

سعی کنید در طول روز از خوردن غذاهای چرب ، قند زیاد و فست فود ها و نیز موقع شب از نوشیدن قهوه پرهیز کنید و به جای آن از غذاهای سبک و میوه و سبزی  استفاده نمایید .

نوشیدن آب کافی در طول روز و شربت سرکه سیب و عسل  بصورت ناشتا در طب اسلامی بسیار توصیه شده است.

 

ارامش ذهن و جسم

نکته بسیار مهم اهمیت دادن به آرامش ذهن و جسم است . توکل و استعانت جستن از خداوند با ذکر و دعا و نماز بهترین و آرامش بخش ترین کارهاست . یقینا هر اتفاقی که در زندگی برای ما می افتد ، بهترین حالت است و دارای حکمتی می باشد و دعا و نماز و طلب از درگاه خدای مهربان می تواند بهترین سرنوشت را برای ما رقم بزند.

 

محیط امن خانواده

پدر و مادر های عزیز نقش مهمی در موفقیت فرزندانشان دارند برای همین منظور در روزه های سخت و سرنوشت ساز نقش اولیا و سایر اعضای خانواده پر رنگ تر خواهد بود برای همین توصیه می شود با پرهیز از هرگونه تنش و ایجاد فضای آرام و امن برای فرزندان و نیز با درک موقعیت کنونی  انعطاف بیشتری به خرج دهند و مخصوصا شب ها با مدیریت فضای مجازی و رسانه ها موجبات آرامش فرزندانشان را فراهم آورند .

 

نتیجتا :

رسیدن به موفقیت بسیار آسان خواهد بود با تلاش ، طلب ، توکل و کسب مهارتهای لازم و با همکاری .امیدوارم مطالب فوق هر چند فشرده برای رسیدن به اهداف والایتان در راستای آبادانی هرچه بهتر میهن عزیز اسلامیمان مفید فایده باشد وخداوند بزرگ بهترین سرنوشت را در ادامه مسیر زندگیتان رقم بزند.

 

جابر حسنلو کارشناس ارشد روانسنجی و مشاور تحصیلی

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=278163

نوشته های مشابه

05اردیبهشت
ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی
هم‌زمان با هفته سلامت صورت گرفت؛

ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی

04اردیبهشت
رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت
مدیر آموزش‌وپرورش پلدشت خبر داد:

رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت

03اردیبهشت
اجرای ۶۰ طرح محرومیت‌زدایی در پلدشت
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان پلدشت خبرداد:

اجرای ۶۰ طرح محرومیت‌زدایی در پلدشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه