Friday, 19 April , 2024
14
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت:

آغاز برداشت دانه های روغنی کنجد در پلدشت/ پیش بینی برداشت ۹۶۰ تن دانه روغنی کنجد

  • کد خبر : 279101
  • 14 مهر 1400 - 11:08
آغاز برداشت دانه های روغنی کنجد در پلدشت/ پیش بینی برداشت ۹۶۰ تن دانه روغنی کنجد
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت گفت: طبق پیش بینی کارشناسان ۹۶۰ تن دانه روغنی کنجد از سطح مزارع این شهرستان برداشت می شود.

پرویز سلیم زاده در گفتگو با خبرنگار آراز سسی با اشاره به فصل برداشت دانه های روغنی کنجد در پلدشت گفت: همه ساله کشت دانه روغنی کنجد در نیمه اول اردیبهشت انجام می شود و برداشت این محصول نیز از اوایل مهرماه آغاز شده و بعد از مرحله خرمن کوبی محصول، به کارخانجات روغن کشی ارسال می شود.

 

وی تصریح کرد: امسال به دلیل استقبال زیاد کشاورزان از این محصول، ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت دانه روغنی کنجد رفته است که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

 

وی اظهار کرد: برداشت این محصول به طور میانگین یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است و قیمت هر کیلو کنجد در حال حاضر در بازار مصرف به دلیل وجود واسطه ها در نوسان بوده و در حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

 

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت افزود: طبق پیش بینی کارشناسان ۹۶۰ تن دانه روغنی کنجد از سطح مزارع این شهرستان برداشت می شود.

 

به گفته وی عدم وجود ماشین آلات برداشت مکانیزه، خرید تضمینی، و عدم تامین به موقع حق آبه کنجدکاران از چالش های مهم بر سر راه توسعه کشت این محصول در شهرستان است.

 

سلیم زاده گفت: این محصول علاوه بر درآمد زایی بالا و مقرون به صرفه بودن، به عنوان یک محصول کم آب بر می تواند در رعایت الگوی کشت جایگزین محصولات پر آب در منطقه شود.

 

وی با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت دانه های روغنی در جهت کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی است، تصریح کرد: در این راستا در نظر داریم با برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی و افزایش آگاهی کشاورزان، کشت دانه های روغنی مخصوصا کنجد را در سطح شهرستان  توسعه دهیم.

 

وی اظهار کرد: امسال تنها بیماری فیلودی یا برگ سبز در بعضی مزارع مشاهده شده بود که همزمان مبارزه شیمیایی در مزارع صورت گرفت.

 

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت افزود: بیشترین و باکیفیت ترین کشت این محصول در سطح آذربایجان غربی به پلدشت اختصاص دارد و محصول قابل توجهی را هم تولید می‌کند.

 

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=279101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه