Friday, 19 April , 2024
11

چیله گئجسی در پلدشت

  • کد خبر : 265030
  • 30 آذر 1396 - 9:31
چیله گئجسی در پلدشت

شب یلدا یا به اصطلاح چیلله گئجسی از رسومات سنتی است که در آن اعضای خانواده دور هم جمع شده و خاطرات خود را مرور می کنند.

به گزارش آراز سسی، شب یلدا یا به زبان محلی چیله گئجسی که آغاز زمستان را نوید می دهد در شهر های مختلف دارای رسوم مختلفی است.

پلدشت نیز دارای آداب و رسوم قدیمی خاص خود است که اکثرا فراموش شده و تعداد کمی از این رسومات در اذهان مردم باقی مانده است .

شب یلدا یا به اصطلاح چیله گئجسی از رسومات سنتی است که در آن اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و با خوردن هندوانه شب یلدا خاطرات خود را مرور می کنند.

از چند روز مانده به شب یلدا بازارها و مغازه های شهرستان رونق خاصی پیدا کرده است و مردم شهرستان در پی فراهم کردن وسایل و خوراکی های شب یلدا هستند.

از جمله خوردنی های شب یلدا می توان به هندوانه، نارنجی، سیب، پرتقال، پشمک، حلوای گردویی و انواع آجیل (سوجوغ و قاورقا) اشاره کرد.

از جمله سنت‌های کهن این شب، بردن تحفه (خنچا) برای نوعروسان است، وقتی دختری به عنوان عروس یک خانواده انتخاب می‌شود و زمان نامزدی آنها مقارن با شب یلدا باشد، برای او پیشکشی از میوه‌ها، شیرینی‌های مختلف، انواع آجیل، پشمک و هدایایی با عنوان (خنچا) می‌برند.

خانواده‌های در شب یلدا بە رسم احترام در این شب طولانی بە ملاقات بزرگ خانواده رفته و صلح رحم را به جا می آورند.

در قدیم بزرگ خانواده با فراهم کردن خوراکی‌های مخصوص شب یلدا، آنها را داخل یک سینی مسی گرد می‌چید و روی کرسی قرار می‌داد و خانواده ها دور آن می نشستند.

از جمله رسوماتی که فراموش شده است :

سوزن انداختن (اینه سالماغ) است که در هنگام غروب ۱ دختر و ۱ پسر از فامیل با هم می روند تا از سر چشمه آب بیاورند و در طول مسیر نباید با هم حرف می زدند و بعد از برگشتن، آب را در داخل ۱ کاسه می ریختند و بعد از خواندن شعر های مخصوص این مراسم آرزو می کردند.

سپس دو سوزن را برداشته و به سر آنها پنبه می پیچیدند تا در آب ته نشین نشود، سوزن ها را در آب گذاشته و آب را بهم می زدند، اگر سوزن ها به هم می چسبید گفته می شد که آرزو بر آورده می شود.

(کوسا و گلین) که در آن دو مرد با تغییر چهره یکی در نقش مرد و دیگری در نقش زن نمایشی را به صورت نمادین اجرا می کردند.

در پایان نمایش صاحب خانه به اشخاص مورد نظر حبوباتی از قبیل برنج و روغن می داد.

این ها تنها گوشه ای از رسومات مردم پلدشت در شب یلدا است.

هر چه از مراسم شب یلدا بگوییم باز کم گفته ایم، در این شب تمام خانواده ها دور هم جمع شده و شب بلند سال را به خوشی و شادی سپری می کنند.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=265030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه