Thursday, 27 June , 2024
4
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت خبر داد:

پیش‌بینی برداشت ۲ هزار تن کلزا از مزارع پلدشت

  • کد خبر : 290475
  • 28 خرداد 1403 - 6:24
پیش‌بینی برداشت ۲ هزار تن کلزا از مزارع پلدشت
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت گفت: امسال ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پلدشت زیر کشت محصول کلزا رفته است و پیش‌بینی می‌شود از این اراضی دو هزار تن محصول کلزا برداشت شود.

سامر اسدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی» با اشاره به برداشت محصول کلزا از اراضی پلدشت گفت: کلزا گیاهی است که ۴۵ درصد آن روغن و ۳۵ درصد آن پروتئین بوده و خواص زیادی دارد.

وی با اشاره به مزایای گیاه کلزا تصریح کرد: خرید تضمینی و صرفه اقتصادی باعث شده است کشاورزان تمایل زیادی به کشت کلزا نشان دهند.

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت با اشاره به سطح زیر کشت محصول کلزا افزود: ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پلدشت زیر کشت محصول کلزا رفته است.

وی در خصوص پیش ینی برداشت این محصول مهم اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از این اراضی دو هزار تن محصول کلزا برداشت شود.

لازم به ذکر است که گیاه کلزا یکی از گیاهان مهم بوده و تنها گیاهی است که از دانه‌های آن روغن گیاهی باکیفیت به دست می‌آید و روغن کلزا در سراسر دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

روغن کلزا منبع اصلی روغن کانولا بوده که برای مصارف خوراکی به کار می‌رود و علاوه‌برآن دانه‌های آن برای دام و طیور استفاده می‌شود.

کلزا به‌عنوان یک محصول راهبُردی بوده و باتوجه‌به ویژگی این گیاه در سراسر دنیا کشت می‌شود؛ گیاه کلزا می‌تواند مانع از تخریب زمین شده و برای زمین‌های کشاورزی بسیار مفید است و کیفیت خاک را ارتقا می‌بخشد.

کلزا می‌تواند برای کنترل گیاهان هرز و بیماری‌های بسیار مفید باشد، این گیاه باتوجه‌به سازگاری بالای برای شرایط مختلف آب هوایی در تلاش برای تبدیل‌شدن به یک منبع پایدار و سبز انرژی ایفای نقش می‌کند.

دانه‌های روغنی کلزا دارای ۲۵ الی ۵۵ درصد روغن، ۱۸ الی ۲۴ درصد پروتئین بوده و پوست دانه‌های دارای ۱۲ تا ۲۰ درصد مواد مختلف است؛ روغن کلزا از نظر تغذیه‌ای بسیار مفید بوده و دارای اسید چرب‌های اشباع نشده و بدون کلسترول است و ترکیب اسید چرب‌های آن در شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=290475

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه