Sunday, 28 April , 2024
7
با حضور مسئولان سازمان انرژی اتمی کشور به بهره‌برداری رسید؛

نخستین سامانه پایش یون‌های پرتوی بر خط زیر آب در کشور

  • کد خبر : 288713
  • 01 اسفند 1402 - 14:32
نخستین سامانه پایش یون‌های پرتوی بر خط زیر آب در کشور
بهره‌برداری از نخستین سامانه پایش پرتوی بر خط زیر آب کشور در رودخانه ارس شهرستان پلدشت آغاز شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی»، سامانه پایش پرتوی بر خط زیر آب کشور با حضور مسئولان سازمان انرژی اتمی کشور، مسئولان استانی و شهرستانی برای اولین‌بار در رودخانه ارس شهرستان پلدشت به بهره‌برداری رسید.

این سامانه که برای اولین‌بار در کشور توسط دانشمندان جوان کشورمان و با دانش فنی کاملاً ایرانی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است قادر خواهد بود میزان مواد پرتوزا در آب‌وهوا را اندازه‌گیری و به‌صورت بر خط به مرکز ارسال نماید.

دانشمندان جوان ایرانی این سامانه را در شرایطی که کشورمان برای واردکردن این سامانه تحریم شده بود، تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و این سامانه را ساختند که قیمت آن یک‌دوم قیمت جهانی است.

بر اساس نرم‌های جهانی و استانداردهای بین‌المللی که اغلب کشورهای دنیا که به‌ویژه کشورهایی که با تکنولوژی هسته‌ای وسیعی روبرو هستند و کاربردهای متنوعی را در کشور خودشان دارند توسعه این سامانه‌ها در حوزه‌های دیگر هم در دستور کار قرار گرفته که در ایران هم‌پایش پرتوی بر خط بر آب‌های کشور نیز در دستور کار مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور قرار گرفت.

این تجهیزات بسیار پیچیده و تحریمی بوده که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در چند سال اخیر تولید شده است و این سامانه‌ها تحت تست و آزمون قرار گرفته و در نقاط مختلف کشور نصب می‌شود.

اولویت نصب این سامانه‌ها در آب‌های مرزی بوده و در دریای عمان، خلیج‌فارس و رودخانه‌های مرزی حائز اهمیت طی سال‌های آینده نصب می‌شود.

این ایستگاه به‌صورت برخط میزان مواد پرتوزا را در محیط آبی اندازه‌گیری و به‌صورت بر خط به تهران ارسال می‌کند و هر گونه تغییرات در آب در خصوص مواد پرتوزا را می‌تواند به‌صورت مستمر پایش و گزارش کند.

در کنار این تجهیزات دستگاه پایش هوا نصب شده است و این دستگاه در نوع خودش در کشور اولین دستگاه است.

با افتتاح این سامانه و سایر سامانه‌ها پایش پرتوی بر خط در آینده نزدیک علاوه بر استقرار شبکه گسترده و بروز پایش پرتوی بر خط در کشور گامی مهم در راستای حصول اطمینان از حفاظت مردم، محیط‌زیست و نسل‌های آینده در برابر اثرات پرتو برداشته می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=288713

نوشته های مشابه

08اردیبهشت
تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود
رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت:

تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود

07اردیبهشت
تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم
06اردیبهشت
انتصاب عطایی به سمت مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه