Thursday, 18 April , 2024
24
یادداشت؛

لزوم بازنگری در چگونگی فرزندآوری و جوانی جمعیت/ فرزند بیشتر، ایرانی جوان و شاداب‌تر

  • کد خبر : 280925
  • 27 اردیبهشت 1401 - 14:27
لزوم بازنگری در چگونگی فرزندآوری و جوانی جمعیت/ فرزند بیشتر، ایرانی جوان و شاداب‌تر
رهبر انقلاب فرمودند: مسأله جمعیّت را جدّی بگیرید! جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست.

به گزارش آراز سسی به نقل از اروم نیوز، از نظر قرآن و اسلام، ازدواج نوعی عبادت محسوب می‌شود و بچه که ثمره ازدواج است ذخیره‌ قیامت برای پدر و مادر معرفی شده است.
بی‌شک تولد فرزندان در خانواده، احساس مفید و مؤثر بودن را برای پدر و مادر به ارمغان می‌آورد. به نوعی که داشتن فرزند با احساس شایستگی و مثمر ثمر بودن در ارتباط است. به همین دلیل است که داشتن فرزند در روایات به ثمره وجود والدین تعبیر شده است.
بدیهی است که داشتن ثمرات نیکو، عامل دلگرمی والدین و تداوم حیات مشترک آنها بوده و احساس مثمر ثمر بودن و اعتماد به نفس را در آنان به وجود می‌آورد و در این بین داشتن فرزند و نگاه به او می‌‌تواند موجب نشاط والدین و سلامت روانی آنها شود.
پژوهشی که برخی محققان انجام داده‌اند، تأیید کننده‌ این است که «تولد فرزندان و ورود آنها به خانه برای والدین، نشاط و سروری به ارمغان می‌آورد و گذراندن وقت با کودک دلبند و بازی کردن با او یکی از مزیت‌های کودک برای والدین است» و همچنین تحقیقات «فیلدمَن» نیز از این حکایت داشت که پدر و مادران جوانی که فرزند اولشان به دنیا آمده‌اند، لذتی که برایشان ایجاد می‌‌شود در ایجاد آرامش و آسایش زندگی زناشویی‌‌شان بسیار مؤثر بوده است.

رهبر انقلاب؛ فرزندآوری بسیار مهم است

مسئله‌ی فرزندآوری بسیار مهم است. این موضوعی که بنده بارها در این چند سال اخیر تأکید کرده‌ام، متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند معلوم میشود که این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدی دستگاه‌های اجرائی

بایستی به‌جد مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید. یکی از پُرفایده‌ترین ثروتهای یک کشور جمعیّت جوان است که خب ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بودیم، اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.

لزوم شتاب‌دهی به جوانی جمعیت

نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه اظهار کرد: طرح جوانی جمعیت باید سرعت بیشتری بگیرد
حجت الاسلام سیدمهدی قریشی، در ادامه گفت: مدیران باید با نگاه توسعه محور حرکت کنند تا پیشرفت جامعه را شاهد باشیم.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت جوانی جمعیت در جامعه، عنوان کرد: اقتدار یک جامعه با تکیه بر جمعیت جوان و پرانرژی محقق می‌شود. بر همین مبنا باید در راستای این امر قدم برداشت و تمام تمهیدات برای محقق شدن هرچه زودتر آن اندیشیده شود.

تلاش غرب در سنگ‌اندازی به فرزندآوری ایرانیان است

سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی گفت: موانع پیشرفت ما عدم توجه به قانون جوانی و جمعیت در خانواده است که باید به این مساله در سطح جامعه توجه ویژه کرد.
نیر الهامی اظهار کرد: غربی ها در تلاش هستند مقوله فرزندآوری را با مشکل مواجه کنند و توجه به این مساله را از جامعه ما دور کنند.
وی با بیان اینکه مقوله جمعیت یک قدرت برای کشور و آینده آن کشور است ادامه داد: جوامعی که جوان هستند و جمعیت بالایی دارد دارای قدرت بیشتری بوده و زمینه بیشتری برای رشد و شکوفایی دارند.
سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوان سازی جمعیت افزود: باید با تدابیر لازم و اجرایی در سطح جامعه این قانونی به خوبی مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: همه در راستای رشد جمعیت و توجه به ارتقای شاخص های جمعیت جوان، وظایفی دارند و باید به وظایف خود در این زمینه به خوبی عمل کنند.

معمای فرزندآوری، تنها با حل مشکلات اقتصادی گره‌گشایی نمی‌شود

عاطفه خادمی، در گردهمایی تخصصی فعالان عرصه جمعیت، اظهار کرد: پیش‌فرض ما در وزارت فرهنگ این بوده و هست که مسئله‌ی جمعیت، حول محور فرهنگ شکل گرفته است و نمی‌توان انتظار داشت که تنها با حل شدن مسائل اقتصادی، مسائل جمعیت حل شود. در نتیجه اقتصاد، اولویت اول در حل مسئله نیست بلکه فرهنگ، دارای فوریت در حل مسئله می‌باشد و باقی مسائل به تبع آن به وجود آمده که باید به آنها هم پرداخت.
دبیر ستاد جمعیت وزارت ارشاد افزود: امروز جمعیت، مسئله‌ی مردم نیست ولی باید به مسئله‌ی مردمی تبدیل شود؛ پس نباید مشخصاً از طریق حاکمیت این مسئله نمایان شود و به گونه‌ای به موضوع پرداخته شود که این انگاره ذهنی که بحران جمعیت، بحران حاکمیتی است، تقویت گردد. در نتیجه حلقه‌های میانی باید فعال شوند.
خادمی با تاکید بر ظرفیت‌های مردمی گفت: برای پیشبرد این کار سیاست آن است که ظرفیت مردمی بیش از پیش در مسئله جمعیت، فعال شود. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان تمامی طرح‌های تخصصی و حرفه‌ای بخصوص در حوزه فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی هستیم.

کاهش فرزند آوری خانواده‌ها که رشد جمعیت سالمندی کشور را در پی دارد به یکی از معضلات اجتماعی در کشور تبدیل شده است. بر اساس آمار جمعیتی کشور، در دهه اول انقلاب به ازای هر یک هزار نفر جمعیت، سالانه ۳۵ نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شد؛ اما اکنون به ازای هر یک هزار نفر جمعیت ۱۶ نفر به جمعیت کشور اضافه می شود.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=280925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه