Sunday, 28 April , 2024
8

شکوفایی صنعت فضایی کشور در سایه تعامل سازنده دولت و نیروهای مسلح

  • کد خبر : 288373
  • 14 بهمن 1402 - 1:00
شکوفایی صنعت فضایی کشور در سایه تعامل سازنده دولت و نیروهای مسلح
در فاصله کمتر از ۱۰ روز، ۴ ماهواره جدید با همکاری وزارت ارتباطات، سپاه پاسداران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با استفاده از موشک‌های ماهواره برِ کاملاً بومی به فضا پرتاب شد و با موفقیت کامل در مدارهای از پیش تعیین شده قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی»، در فاصله کمتر از ۱۰ روز، ۴ ماهواره جدید با همکاری وزارت ارتباطات، سپاه پاسداران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با استفاده از موشک‌های ماهواره برِ کاملاً بومی به فضا پرتاب شد و با موفقیت کامل در مدارهای از پیش تعیین شده قرار گرفتند.

اولین ماهواره به نام ثریا با موشک ماهواره بر قائم ۱۰۰ که توسط متخصصان و نخبگان نیروی هوافضای سپاه پاسداران طراحی و ساخته شده در روز سی‌ام دی‌ماه با موفقیت کامل پرتاب شد و برای اولین‌بار در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

اما پرتاب دوم در بامداد هشتم دی‌ماه با پرتاب هم‌زمان ۳ ماهواره به نام‌های مهدا، کیهان ۲ و هاتف ۱ به‌وسیله موشک ماهواره بر پیشرفته سیمرغ که توسط دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین تزریق گردید.

نکته حائز اهمیت در این پرتاب‌ها همکاری کامل و سازنده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت دفاع و سپاه پاسداران جهت تزریق ماهواره‌های تحقیقاتی و پژوهشی سازمان فضایی ایران در مدارهای مختلف کره زمین هست.

همچنین باید اذعان کرد توجه به صنعت فضایی به یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم تبدیل شده و رئیس‌جمهور محترم و مسئولین امر به اهمیت ویژه این دستاورد راهبُردی و اقتدار آفرین به‌درستی پی برده‌اند؛ لذا با ایجاد ارتباط و تعامل مابین (دانشگاه – سازمان فضایی – نیروهای مسلح) توانسته‌اند طی دو سال اخیر به پیشرفت‌های بسیار امیدبخش در عرصه تحقیق، توسعه و پرتاب ماهواره‌ها و موشک‌های ماهواره بر جدید دست پیدا کنند.

نکته پایانی اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر جز معدود کشورهایی است که با وجود تحریم‌های حداکثریِ دشمنان توانسته در صنعت – فضایی به خودکفایی کامل دست یابد و در هر سه حوزه ساخت ِایستگاه پرتاب ماهواره، موشک ماهواره بر و ماهواره‌ها کاملاً بومی و با بهره‌مندی از تلاش جهادیِ دانشمندان و نخبگانِ جوان و متعهد انقلابی به این پیشرفتِ افتخارآمیز دست یابد و در این میان همکاری سازندهٔ دولت و نیروهای مسلح در شکوفایی روزافزون صنعت فضایی کشور قابل‌تحسین و تمجید است.

پرتاب هم‌زمان سه ماهواره به فضا یک فنّاوری پیچیده می‌خواهد که جمهوری اسلامی برای اولین‌بار به آن دست پیدا کرد که این فنّاوری را سه چهار کشور بیشتر ندارند که هم‌زمان بخواهند چند ماهواره را با یک ماهواره‌بر پرتاب کنند؛ لذا در گام اول دستیابی به چنین فناوری در جمهوری اسلامی نشان از اهمیت بسیار بالای آن دارد.

مأموریت دو ماهواره هاتف ۱ و کیهان ۲ تحقیقاتی است ماهواره مهدا نیز مأموریت سنجش و ارزیابی عملکرد پرتابگر را دارد.

پرتاب ماهواره از جهت نوع فنّاوری به‌کاررفته و تزریق سه‌گانه ماهواره در مدار برای اولین‌بار است که اتفاق می‌افتد و طبیعتاً نشان از اقتدار فناوری جمهوری اسلامی ایران دارد. امیدواریم روزبه‌روز پیشرفت‌های فناورانه در کشور شکوفاتر شود و ایران جایگاه خود را در حوزه فضایی تثبیت کند.

پرتاب ماهواره از جهت نوع فنّاوری به‌کاررفته و تزریق سه‌گانه ماهواره در مدار برای اولین‌بار است که اتفاق می‌افتد و طبیعتاً نشان از اقتدار فناوری جمهوری اسلامی ایران دارد. امیدواریم روزبه‌روز پیشرفت‌های فناورانه در کشور شکوفاتر شود و ایران جایگاه خود را در حوزه فضایی تثبیت کند.

 ابوالفضل فرح‌بخش

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=288373

نوشته های مشابه

08اردیبهشت
تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود
رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت:

تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود

07اردیبهشت
تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم
06اردیبهشت
انتصاب عطایی به سمت مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه