Friday, 26 April , 2024
17
گزارشی از پویایی اقتصادی بعد از پیروزی انقلاب؛

رونق و توسعه مناطق آزاد تجاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی/ نقش حیاتی مناطق آزاد در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

  • کد خبر : 276727
  • 16 بهمن 1399 - 15:49
رونق و توسعه مناطق آزاد تجاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی/ نقش حیاتی مناطق آزاد در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی
مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد ماکو، نقشی محوری برای ارتقای ظرفیت تجاری ایران با کشورهای همسایه و منطقه دارد که این امر دستاوردی از انقلاب اسلامی در راستای ایفای نقش رونق اقتصادی در توسعه منطقه‌ای است.

به گزارش آراز سسی به نقل از اروم نیوز، مناطق آزاد به عنوان محلی برای توسعه اقتصادی، جلب سرمایه، انتقال تکنولوژی، آموزش نیروی انسانی، اتصال به بازارهای جهانی و در نهایت پنجره‌ای به سوی توسعه اقتصادی به شمار می روند که در دهه ۱۳۷۰، شکل گرفت. موقعیت جغرافیایی این مناطق به گونه اهمیت دارد که هریک می تواند به نوعی ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه را تحت پوشش قرار دهد.
مناطق آزاد محرکی برای توسعه اقتصادی در کشور به شمار می‌روند و جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و هم مرزی با چندین کشور خارجی و از همه مهمتر وجود بنادر مختلف در کشور اهمیت وجود مناطق آزاد را دوچندان می‌کند.
راه اندازی و توسعه مناطق آزاد و توجه به رشد این مناطق در جمهوری اسلامی ایران به برکت تفکر انقلابی رخ داده تا کشور مسیر ترقی را پشت سرهم طب کند و زمینه توسعه اقتصادی و ایجاد زمینه اشتغال را فراهم کند.
شرایط امروز کشور و تحریم‌های موجود، بر ساختار اقتصاد، نشان می‌دهد با تکیه بر صادرات غیرنفتی و جذب بخش خصوصی، نقش مناطق آزاد در پویایی اقتصاد کشور بیش از پیش تقویت می‌شود.
اقتصاددانان بر این باور هستند که در شرایط تحریم، مراودات اقتصادی در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی از سهولت بیشتری برخوردار بوده و ریسک‌پذیری در این مناطق کمتر است.
فعالان اقتصادی معتقد هستند مناطق آزاد، از طرق مختلف به توسعه اقتصاد ملی کمک می‌کنند که مهمترین آنهاوکاهش بیکاری در اقتصاد ملی است.

مناطق آزاد تجاری از ظرفیت‌های گوناگونی برای خلق مزیت برخوردار هستند
مهدی مقدم دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه در رابطه با اهمیت مناطق آزاد اظهار داشت: مناطق آزاد تجاری با بهره‌گیری از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات دست‌وپاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه کشور کمک می‌کنند و در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان مجاز شناخته می شود.
وی افزود: پس از جنگ جهانی دوم بسیاری ار کشورها پس از به استقلال رسیدن، به فکر رهایی ازعقب ماندگی اقتصدی خود افتادند و از آن موقع تا به حال اگثر کشورها از طریق ایجاد این مناطق توانستند به اهداف اقتصادی مورد نظر خود برسند.
وی بیان کرد: مناطق آزاد تجاری از ظرفیت های گوناگونی برای خلق مزیت برخوردارند و این ظرفیت ها اگر در چارچوب درستی به کار گرفته شوند و از اهداف اصلی خود، منحرف نگردند، می توانند ابزاری موثر برای ترقی و رشد صنعتی باشند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: تاسیس مناطق آزاد تجاری به عنوان یکی از راهکارهای توسعه کشورها با بهره گیری از فرصت های موجود در نظام اقتصاد جهانی به شمار می رود.
مقدم ادامه داد: این مناطق می توانند فرصت مناسبی جهت افزایش سرمایه گذاری خارجی در راستای ارتقاء رقابت صنعتی و نهایتا رشد اقتصادی جامعه فراهم نمایند .
وی اضافه کرد: دولت ها از طریق این گونه مناطق به دنبال آن هستند تا ضمن حفظ چارچوب های مقرراتی، صادرات خود را در زمینه های مختلف گسترش دهند.
وی با اشاره به معضلات این مناطق نیز، گفت: در دنیا مرسوم است که با دادن امتیازات ویژه به مناطق آزاد مانند معافیت‌های مالیاتی و کم کردن تعرفه‌های گمرکی مواد خام، مسیر را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالا تسهیل می‌کنند، اما در ایران داستان به گونه‌ای دیگر است و این امتیازات بیشتر مورد سوء استفاده سودجویان و واردکنندگان کالاهای مصرفی قرار گرفته است تا حدی که تراز تجاری این مناطق همیشه منفی شده است.
وی در رابطه با راهکارهای توسعه مناطق آزاد اظهار داشت: استفاده از مدیران متخصص و با تجربه در این مناطق ، تشویق مردم به خرید خانه دوم در هر یک از مناطق آزاد، برقراری پرواز مستقیم به اکثر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی ، مدیریت دقیق رویدادها، توسعه گردشگری ، گردشگری سلامت، حمایت و هدایت جوانان تحصیل کرده جهت سرمایه گذاری و ایجاد کسب و کار در این مناطق، بر قرای معنی دار با مراکز علمی و استفاده از پتانسیل دانشگاهیان می‌باشد.
اما آذربایجان‌غربی در شمال‌غربی ترین نقطه کشور نیز از ظرفیت مناطق آزاد بی بهره نبوده و اقدامات جدی برای راه اندازی منطقه آزاد و آغاز به کار آن کلید خورده است.

منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور، ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه را دارد که دروازه‌ اروپا محسوب شده و نقش تعیین کننده‌ای در تبادلات اقتصادی می‌تواند داشته باشد.
منطقه آزاد ماکو نقشی اساسی برای ارتقاء ظرفیت تجاری ایران با کشورهای همسایه و منطقه دارد که در این راستا سراغ مسوولان این منطقه رفتیم.

نقش موثر منطقه آزاد ماکو در تقویت پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز گفت: نقش منطقه آزاد ماکو در تقویت پیوند اقتصادی کشور با ترکیه به ویژه کشورهای منطقه، باید به کمک وزارت امور خارجه تقویت شود.
محمدرضا عبدالرحیمی اضافه کرد: ایفای نقش در پیوند اقتصاد ملی با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان یکی از راهبردهای تحقق سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب است که ما در این منطقه همواره در تلاش برای تحقق این امر هستیم.
وی تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی می تواند زمینه ارتقای شاخص‌های تجاری با کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای همسایه را ارتقا بخشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در راستای بهره‌مندی فعالان اقتصادی منطقه از مزایای قانونی مناطق آزاد تجاری صنعتی، طی یکسال‌ گذشته یک‌هزار و ۲۰۰ مجوز فعالیت اقتصادی برای فعالیت‌های تجاری، خدماتی، بانکداری، صنعتی، فنی و مهندسی صادر و تمدید شد.
عبدالرحیمی، اضافه کرد: هم اکنون ۱۲۰ واحد در حوزه صنعت در حال فعالیت هستند و از این تعداد، ۱۲ واحد تولیدی متوسط و بزرگ بوده و مابقی خرد و کوچک است.
به گفته وی از ابتدای فعالیت منطقه آزاد ماکو، اشتغال‌زایی ایجاد شده در بخش صنعت و معدن این منطقه به بیش از پنج هزار نفر رسیده است.
وی بیان کرد: در این راستا ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه داخلی و ۱۲۶ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شده است.

عزم منطقه آزاد ماکو برای جذب سرمایه گذار
مدیر تسهیل تولید، صنایع و معادن سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: عزم جدی سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ایجاد بستر مناسب برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از مزایای قانون ارزش افزوده است.
آرش یوسف‌زاده اظهار داشت: این منجر می‌شود تا سرمایه‌گذاران را به حضور در منطقه ترغیب کند.
وی اظهار داشت: با روند رو به توسعه فعلی به زودی شاهد شکل‌گیری قطب تولید پوشاک در منطقه آزاد ماکو خواهیم بود تا علاوه بر رفع نیاز داخلی، سهم قابل توجهی از بازار کشورهای خارجی نیز به تولیدکنندگان این منطقه اختصاص یابد.
مساحت منطقه آزاد ماکو حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است که با این آمار، این منطقه عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور را به خود اختصاص داده و در بسیاری محافل مرتبط به عنوان “شانگهای ایران” شناخته می‌شود که باید برای رسیدن به اهداف این حوزه، شاهد تلاش بیشتر مسووولان باشیم.
ماکو یکی از شهرهای شمالی آذربایجان‌غربی است که در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و به ترتیب دارای ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشورهاست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=276727

نوشته های مشابه

07اردیبهشت
باید از تحریم ها فرصت ایجاد کنیم
05اردیبهشت
ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی
هم‌زمان با هفته سلامت صورت گرفت؛

ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی

04اردیبهشت
رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت
مدیر آموزش‌وپرورش پلدشت خبر داد:

رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

ای رسانه