Friday, 21 June , 2024
5
زنگ خطر برای نگین پلدشت؛

رودخانه زنگمار در حال جان دادن است

  • کد خبر : 290319
  • 23 خرداد 1403 - 10:34
رودخانه زنگمار در حال جان دادن است
رودخانه‌ها یک مزیت و برتری هستند برای مکان‌هایی که از آنجا جاری می‌شوند؛ ولی این مزیت در شهرستان پلدشت تبدیل به تهدید شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی»، شهرهای اولیه در کنار رودخانه‌های ایجاد شده است و این نقش و اهمیت رودخانه‌ها را به طور کامل بیان می‌کند، با گسترش شهرها و افزایش جمعیت رودخانه‌ها در واقع ریه‌های شهر را تشکیل می‌دهند و نوعی تنفس برای شهر حساب می‌شود، تأثیری که رودخانه‌ها در چهره شهر دارند بسیار مهم بوده و بی‌تأثیر نیست.

آب زندگی را در جهان جاری کرده و رودخانه‌ها در واقع شبکه این زندگی را محقق می‌کند در واقع این رودخانه‌ها هستند که آب‌ها را به هم وصل می‌کنند؛ رودخانه‌ها در واقع روند زندگی طبیعی و طبیعت را بر روی کره زمین نشان می‌دهند.

اهمیت رودخانه‌ها برای زنده‌ماندن طبیعت وصف‌ناپذیر است و رودخانه‌ها در واقع آرامش‌بخش روح انسان‌هایی است که روزانه با آهن، دود و کلی مشکلات روزمره دست‌وپنجه نرم می‌کنند و درواقع این همان طبیعت‌درمانی است؛ یعنی ما با نگاه‌کردن به طبیعت و زیبایی‌های آن استرس، خشم و مشکلات خود را رفع کرده و به‌نوعی به حالت اولیه و پایدار نزدیک می‌شویم.

پلدشت یکی از شهرستان‌های مرزی در آذربایجان غربی و هم مرز با جمهوری خودمختار نخجوان است که میزبان مسافران خارجی بوده و درواقع پیشانی کشور به‌حساب می‌آید و شمایی کوچک از کشورمان را در ذهن مسافران و توریست‌ها ایجاد می‌کند.علاوه بر موارد ذکر شده پلدشت در منطقه آزاد ماکو واقع شده است که به‌تبع آن باید خود را به استاندارهای مناطق آزاد برساند.

شهرستان مرزی پلدشت دارای پتانسیل‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف اعم از پایانه مرزی مستقل، زمین‌های حاصلخیز، آب‌وهوای مساعد برای انواع محصولات کشاورزی، باغات پسته و گردو، رودخانه مرزی است که آن را نسبت به سایر شهرستان‌ها متمایز کرده و نیازمند توجه جدی مسئولان برای شکوفاسازی این پتانسیل‌ها است.

رودخانه زنگمار از ارتفاعات ماکو سرچشمه گرفته که دارای بستر سنگی و آتشفشانی بوده و از شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت عبور می‌کند و در نهایت به رودخانه ارس پلدشت می‌ریزد.

رودخانه زنگمار با عبور از وسط شهرستان پلدشت یکی از جاذبه‌های زیبا برای شهرستان به‌حساب می‌آید و مسیر تردد روزانه عموم مردم است فارغ از این که در مواقع بارش و سیل همانند سپری شهر را در برابر سیل حفظ می‌کند.

اما امروزه حال رودخانه زنگمار پلدشت خوب نیست و با مشکلات عمده در سایه بی‌توجهی برخی مسئولان دست‌وپنجه نرم می‌کند، شرایط نامناسب رودخانه علاوه بر اینکه امروزه هیچ چشم نوازی برای شهرستان ندارد؛ بلکه بوی تعفن آن تمام شهرستان را فراگرفته و نارضایتی عموم مردم را در پی دارد.

بهداشت محیط مستقیماً با سلامت و جان مردم جامعه ارتباط مستقیم دارد و ازاین‌رو مقابله با این مشکلات علاوه بر اینکه وظیفه برخی از ادارات است یک وظیفه مهم برای عموم مردم است که باید به آن توجه شود.

حال رودخانه زنگمار پلدشت خوش نیست

رضا یکی از شهروندان پلدشتی در خصوص اهمیت رودخانه زنگمار به خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «حرف‌رک» گفت: رودخانه زنگمار یکی از شریان‌های مهم و حیاتی در منطقه به‌حساب می‌آید و سالیان طولانی است که بدون ادعا به منطقه شادابی و طراوت می‌بخشد.

علی یکی دیگر از شهروندان پلدشتی در ادامه سخنان دوست خود تصریح کرد: ایجاد فاضلاب شهری یکی از امورات ضروری بوده که مسئولان باید به آن نگاه ویژه داشته و در اولویت امور خود قرار دهند.

وی افزود: ریخته‌شدن فاضلاب به داخل شهر یک فاجعه بوده و باید فکری اساسی به آن کرد.

حسین محمدی یکی از رانندگان پلدشتی با اشاره به ریخته‌شدن فاضلاب به داخل زنگمار اظهار کرد: ریخته‌شدن فاضلاب به داخل شهر و عدم لایروبی منجر به بسترسازی برای ایجاد ماندآب شده محیطی مناسب برای رشد انواع باکتری فراهم می‌شود که بوی آن ساکنان را آزار داده و کلافه کرده است.

محمدی در ادامه گفت: داشتن محیطی پاک، بهداشتی و سالم از حق مسلم همه انسان‌ها است و فراهم‌کردن این امر وظیفه مسئولان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رودخانه زنگمار بجای اینکه نگین شهرستان باشد تبدیل به فاضلاب و زباله‌دانی شده است که چهره شهر را زشت و ناپسند می‌کند.

محمدی در ادامه گفت: پلدشت شهرستانی گرمسیر است و رفته‌رفته هوا گرم‌تر می‌شود و این امر منجر به افزایش بوی تعفن فاضلاب‌ها شده و موجب نارضایی و عدم رضایت شهروندان می‌شود و زندگی انسان‌ها را اختلال مواجه می‌کند.

زنگمار

زنگمار

 عملیات لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت آغاز شد

سید تقی حسن‌زاده شهردار پلدشت در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «حرف‌رک» با اشاره به آغاز لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت توسط شهرداری در مورخه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ گفت: لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت در راستای رفاه حال شهروندان آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: طی جلسه‌ای که با حضور رئیس حوزه قضایی پلدشت و مسئولان امر برگزار شد مقرر شد متولیان امر از قبیل امور آب شهرستان و شهرداری پلدشت با تجهیزات خود نسبت به لایروبی رودخانه زنگمار اقدام نمایند.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه طول رودخانه زنگمار پلدشت در داخل شهر ۲ کیلومتر و ۲۰۰ متر است، اظهار کرد: ریختن فاضلاب شهری به رودخانه زنگمار مشکل اصلی این رودخانه است و برای حل آن باید طرح فاضلاب شهری در آن اجرا شود.

شهردار پلدشت افزود: عملیات لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

 جوابیه اداره امور آب پلدشت در خصوص لایروبی رودخانه زنگمار داخل محدوده شهر پلدشت

اولاً نظر به سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، موضوع ابلاغیه شماره ۱۷۶۲۳۸ مورخ ۲۱/۱۰/۱۴۰۰ دبیر محترم شورای‌عالی مدیریت بحران، ساماندهی و لایروبی مراکز جمعیتی شهری و روستایی به وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) به‌عنوان دستگاه مسئول محول شده است.

علی‌رغم وظیفه ذاتی شهرداری در لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها و مجاری آبی داخل شهر طی سالیان گذشته نیز هیچ‌گونه اقدام مؤثری اعم از تعبیه سطل زباله در حاشیه رودخانه و یا جلوگیری از ورود نخاله و زباله‌های شهری به رودخانه مذکور صورت نگرفته و قبلاً نیز این امور در سال ۱۴۰۰ در جهت مساعدت و با بهره‌گیری از پیمانکار و پرداخت هزینه، نسبت به لایروبی و بازگشایی رودخانه اقدامات لازم را صورت داده است و علی‌رغم اینکه تنظیف رودخانه جز وظایف این مدیریت نمی‌باشد شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جهت مساعدت و همکاری با شهرداری نسبت اعزام بیل میکانیکی بازو بلند جهت تنظیف رودخانه زنگمار اعزام و بیل مکانیکی مذکور نیز مدت ۱۳ روز در آن محل مستقر بود که هیچ‌گونه همکاری از ناحیه شهرداری برای انجام عملیات فوق‌الذکر و تأمین ماشین‌آلات موردنیاز برای تسریع عملیات صورت نپذیرفت.

به استحضار می‌رساند مطابق ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب آلوده ساختن آب ممنوع بوده و مسئولیت پیشگیری، ممانعت و جلوگیری از آلودگی منابع آب به سازمان حفاظت محیط‌زیست محول شده است؛ لذا در مانحن‌فیه نیاز به لایروبی رودخانه مذکور ناشی از دفع غیربهداشتی زباله و هدایت پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری است که وظیفه تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل به‌موجب بندهای ۲ و ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری (مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن) و مواد ۱ و ۸ قانون پیشگیری و مبارزه با خطرات سیل (مصوب سال ۱۳۴۸) بر عهده شهرداری است وظایف قانونی لایروبی مجاری آبی در محدود شهرها و روستا جز وظایف قانونی شهرداری‌ها و دهیاری بوده که نامه اخیر معاون ریاست‌جمهوری مبنی بر آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه مصوبه هیئت وزیران به شماره ۷۲۱۳۶ / ت ۵۸۸۳۵ نیز هر گونه تأمین اعتبارات لازم را بر عهده شهرداری‌ها قرار داده است.

با توجه استناد شهرداری به ابلاغیه‌های در خصوص تکلیف وزارت نیرو برای لایروبی و اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه‌ها در داخل شهرها باتوجه‌به رأی اخیر دیوان عدالت اداری است که مراتب اعتراض به رأی صادره از طریق وزارت نیرو انجام‌گرفته و در حال پیگیری است؛ بدیهی است هیچ‌گونه ابلاغی از سوی سازمان متبوعه در خصوص تکلیف سازمان آب در خصوص اجرای طرح‌های سازماندهی مجاری آبی در داخل شهر تابه‌حال صورت نگرفته شده است و همچنین بوی نامطبوع رودخانه زنگمار ناشی از تخلیه فاضلاب، پساب‌ها و پسماندهای شهری و تخلیه نخاله‌های ساختمانی به رودخانه است که تنظیف رودخانه در داخل محدوده شهری و مراکز مسکونی جز و وظایف این شرکت نمی‌باشد.

واکنش شهردار پلدشت

شهرداری پلدشت بر اساس قانون و رأی دیوان عدالت اداری به وظایف قانونی خود اقدام کرده و در جریان اخیر آوردن بیل بازو بلند که توسط سازمان آب منطقه‌ای وارد شهر شده بود، شهرداری به‌خاطر رفاه مردم و شهر ایاب‌وذهاب راننده را برعهده گرفت و ماشین‌آلات خود را برای لایروبی خارج از محدوده شهر در اختیار اداره امور آب قرار داده بود؛ ولی متأسفانه علی‌رغم همکاری بیل بازو بلند از شهر دوباره خارج شد.

حال باید دید این ترک فعل که مستقیماً با جان مردم سروکار دارد و سلامت ساکنین را به خطر انداخته در حوزه کاری کدام اداره است و آیا با خاطی برخورد قانونی صورت می‌گیرد یا نه؟

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=290319

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه