Saturday, 4 May , 2024
9
یادداشت؛

درهم‌آمیختگی عطر رمضان و طبیعت

  • کد خبر : 284117
  • 13 فروردین 1402 - 8:00
درهم‌آمیختگی عطر رمضان و طبیعت
آئین‌های روز طبیعت امسال در کنار مراسمات سنتی با عطر رمضان درهم‌آمیخته و مردم با زبان روزه به‌سوی طبیعت می‌روند تا در کنار طبیعت و شمیم عصرگاهی بوی رمضان را بچشند و روزه‌ خود را افطار کنند.

به گزارش آراز سسی، آئین‌های روز طبیعت امسال در کنار مراسمات سنتی با عطر رمضان درهم‌آمیخته و مردم با زبان روزه به‌سوی طبیعت می‌روند تا در کنار طبیعت و شمیم عصرگاهی بوی رمضان را بچشند و روزه‌ خود را افطار کنند.

توجه به این مسئله خالی‌ازلطف نیست که اگرچه آیین‌های روز طبیعت طی دهه‌های اخیر تا حدودی دچار تغییر شده؛ اما هنوز برخی از خانواده‌های آذربایجان غربی پختن غذاهای سنتی، اطراق در کنار رودخانه‌ها، جمع‌آوری گیاهان کوهی، بازی‌های بومی – محلی و سپردن سبزه عید به آب را به‌عنوان بخشی از آئین سیزده‌بدر فراموش نکرده‌اند.

سیزده‌بدر تا حدود زیادی آخرین آئین‌های نوروزی آذربایجان غربی پس از گذراندن چندین روز آداب‌ورسوم سنتی همچون خانه‌تکانی، تکم گردانی، چهارشنبه‌سوری، تحویل سال، سفره هفت‌سین و دیدوبازدید است.

امروزه بازی‌های بومی و محلی روز طبیعت در برخی از موارد جای خود را به والیبال خانوادگی و فوتبال داده و پختن کباب نیز جایگزین آش دوغ، دلمه و کوفته شده؛ اما سماور ذغالی بیشتر خانواده‌ها در این روز همچنان گرمی‌بخش محفل خانواده‌هاست و امسال این مسائل در کنار آداب رمضان خواهد بود.

در روز طبیعت مردم به شادی، نواختن ساز و قاوال و بازی‌های سنتی همچون پِلَه دَسته، چیلینگ آغاج، آرادا قالدی، والیبال و جوراب بازی می‌پردازند.

دختران دم بخت هم برای بخت‌گشایی خود سبزه گره می‌زنند و با نزدیک‌شدن به غروب آفتاب، سبزه‌ها را برای روشن و جاری بودن زندگی به آب نهرها و چشمه‌سارها می‌اندازند.

در این روز فعالیت‌های مدیریت کشاورزی و دامداری چون لایروبی انهار، بکار گیری چوپان و گاوچران و نوبت‌بندی آب کشاورزی توسط بزرگان در برخی روستاهای آذربایجان غربی انجام می‌شود.

از دیدگاه مردم‌شناختی چنین سنت‌هایی که در متن خود تحکیم وحدت، هماهنگی، تفکر در نظم الهی، احترام به حقوق هم و انسان‌های دیگر و محیط را داراست، ارتباط عمیق میان نوروز و صلح را نشان می‌دهد.

با فرارسیدن سیزده فروردین، آداب دیدوبازدید به پایان می‌رسد و اهالی آذربایجان غربی از روز دوازده فروردین خود را برای روز سیزده‌بدر آماده می‌کنند تا به دامان طبیعت روی بیاورند.

مردم این استان اطراق در کنار رودخانه‌ها را ترجیح می‌دهند؛ زیرا این مراسم فرهنگی با انداختن سبزه به آب رودخانه به پایان می‌رسد که طی امسال این روند با شمیم عطر افطار پایان خواهد یافت.

در این روز دوستداران طبیعت که به کوهپایه‌های آذربایجان غربی پناه می‌برند، به جمع‌آوری و چیدن گیاهان کوهی نیز روی می‌آورند.

روز سیزدهم فروردین /روز طبیعت/ فرصتی برای دوری از فضای مجازی و تقویت ارتباطات اجتماعی است؛ روزی که در سایه جمع‌شدن خانواده‌ها دور هم نشاط اجتماعی بیشتر شده و همبستگی اجتماعی تقویت می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=284117

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه