Saturday, 27 April , 2024
3
سرپرست پایانه مرزی بازرگان خبر داد:

تردد روزانه ۵۸۵ دستگاه از مرز بازرگان

  • کد خبر : 289218
  • 09 فروردین 1403 - 8:41
تردد روزانه ۵۸۵ دستگاه از مرز بازرگان
سرپرست پایانه مرزی بازرگان گفت: سال گذشته در مجموع ۷۳ هزار و ۵۵۱ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۱۲۹ هزار و ۹۵۲ دستگاه کامیون نیز وارد کشور شده است.

ایرج آزادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی» با اشاره به تردد مسافر از طریق مرز بازرگان گفت:  این پایانه به‌صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و کارکنان مستقر در این مرز به‌صورت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی می‌کنند و فعالیت این پایانه در امر واردات، صادرات و ترانزیت کامیون‌ها بی وقفه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه عمده مقاصد ترانزیتی کامیون‌هایی که از بازرگان گذر می‌کنند، مرزهای باشماق، خسروی و آستارا است،  اضافه کرد: این امر نشان‌دهنده ظرفیت بالای مرز بازرگان در ورود و خروج تجاری به کشور است.

سرپرست پایانه مرزی بازرگان متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۵۸۵ دستگاه عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته در مجموع ۷۳ هزار و ۵۵۱ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۱۲۹ هزار و ۹۵۲ دستگاه کامیون نیز وارد کشور شده که  ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

آزادی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است.

وی همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین‌آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

آذربایجان غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، «صنم بلاغی» پلدشت در مرز نخجوان و «تمرچین» پیرانشهر در مرز عراق است.

در کل کشور ۲۲ پایانه‌ مرزی وجود دارد که حدود یک‌چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان غربی واقع است.

گمرک بازرگان، از بزرگ‌ترین گمرکات مسافری ایران در  منطقه آزاد ماکو (شهر بازرگان) واقع شده که مرز بین ایران و ترکیه است و در ۱۵ کیلومتری شمال شهرستان ماکو قرار گرفته است. این گمرک در سال ۱۳۰۵ ساخته شده است که تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی ما بین ایران و ترکیه است. نام این گذرگاه از طرف کشور ترکیه مرز گوربولاغ‌ است.

گذرگاه مرزی بازرگان، مهم‌ترین گمرک زمینی کشور است و به‌عنوان دروازه اروپا یا پیشانی ایران بشمار می‌رود که روزانه صدها مسافر داخلی و خارجی (توریست و گردشگر) و صدها کامیون ترانزیتی و سواری از این شهر دیدن و تردد می‌نمایند.

گمرک مزبور در حال حاضر در سطح مدیرکل و به‌منظور انجام امور مختلف گمرکی شامل مسافری، واردات، صادرات، ترانزیت، قضایی فعالیت نموده و همچنین گمرک پلدشت و بازارچه‌های ساری سو و صنم بلاغی تحت مدیریت گمرک بازرگان مشغول فعالیت هستند. همچنین این گمرک دارای دو ورودی جداگانه تریلر و اتوبوس و سواری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=289218

نوشته های مشابه

07اردیبهشت
باید از تحریم ها فرصت ایجاد کنیم
05اردیبهشت
ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی
هم‌زمان با هفته سلامت صورت گرفت؛

ویزیت رایگان ۳۰۰ پلدشتی توسط پزشکان بسیجی

04اردیبهشت
رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت
مدیر آموزش‌وپرورش پلدشت خبر داد:

رقابت ۵۱۸ داوطلب کنکوری در پلدشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه