Monday, 20 May , 2024
6
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت خبر داد:

آغاز مانور مبارزه با بیماری «زنگ زرد» غلات

  • کد خبر : 289824
  • 20 اردیبهشت 1403 - 8:05
آغاز مانور مبارزه با بیماری «زنگ زرد» غلات
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت از آغاز مانور مبارزه با بیماری‌ «زنگ زرد» غلات در این شهرستان خبر داد.

سامر اسدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی» با اشاره به مشاهده بیماری زنگ زرد غلات در مزارع گفت: بیماری زنگ زرد غلات یک بیماری مهم در مزارع غلات است و اگر به‌موقع با آن مقابله نشود قابلیت اپیدمی‌های گسترده دارد.
وی با اشاره به اینکه این نوع قارچ زودتر از سایر بیماری‌ها و در شرایط سرد زودتر از سایر قارچ‌ها فعالیتش را شروع می‌کند، تصریح کرد: بیماری زنگ زرد غلات به علت افزایش رطوبت هوا، بارندگی‌های خوب بهاری و سپری‌شدن هوای سرد ظاهر می‌شود که نیازمند پایش و نظارت مستمر و به‌کارگیری توصیه‌های فنی کارشناسان کشاورزی است تا شیوع پیدا نکند.
وی اظهار کرد: زنگ‌ها بیماری‌هایی است که توسط یک نوع قارچ ایجاد می‌شود و از مهم‌ترین بیماری‌های گندم به شمار می‌رود که شامل زنگ ساقه و برگ می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت افزود: یکی از روش‌های مقابله با این بیماری استفاده از بذرهای مقاوم در مزارع و پرهیز از مصرف بیش از اندازه کودهای ازت‌دار، کاهش دفعات آبیاری، و مبارزه با علف‌های هرز است.
اسدی گفت: راه کارهای مقابله با این بیماری استفاده از سموم شیمیایی و قارچ‌کش‌ها باکیفیت، استاندارد و مقاوم در برابر بارش‌ها است.
وی با اشاره به آغاز مانور مبارزه با بیماری‌های غلات تصریح کرد: مانور مبارزه با بیماری «زنگ زرد» غلات در شهرستان پلدشت با حضور شش گروه مجهز آغاز شده است و در اولین مرحله بالغ بر شش هزار هکتار از مزارع گندم از نظر بیماری زنگ و سن مورد پذیرش قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری زنگ زرد در دشت نازک مشاهده شده و مقدار ۴۰۰ هکتار از اراضی دچار بیماری زنگ زرد شده بودند که با توزیع سم رایگان بین کشاورزان این مرکز بیماری مهار شد، اظهار کرد: گروه مجهزهای اعزامی شامل کارشناسان ستاد مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی، کارشناسان شرکت‌های فنی مهندسی کشاورزی و مسئولان فنی داروخانه‌ها است.
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت افزود: عملکرد مهم گندم مربوط به ۳ برگ آخر که منتهی به خوشه است بوده و کشاورزان باید در حفظ آن باید نهایت تلاش خود را بکار گیرند.
اسدی گفت: گندم یکی از محصولات راهبُردی و مهم شهرستان پلدشت بوده و دما توان خود را در راستای حفظ و حراست از دسترنج کشاورزان بکار می‌گیریم.
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت افزود: کشاورزان محترم با پایش و بازدید از مزارع در صورت مشاهده هر گونه بیماری با کارشناسان جهاد کشاورزی مراجعه نمایند.
انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=289824

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه