Friday, 29 March , 2024
12
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:

پیش‌بینی برداشت ۶۷۰ هزار تن گندم پاییزه از اراضی آذربایجان غربی در سال آتی/۳۸۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت گندم پاییزه می رود

  • کد خبر : 278716
  • 21 شهریور 1400 - 13:35
پیش‌بینی برداشت ۶۷۰ هزار تن گندم پاییزه از اراضی آذربایجان غربی در سال آتی/۳۸۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت گندم پاییزه می رود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش بینی می شود در سال‌ زراعی جدید، ۳۸۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم پاییزه اختصاص یابد.

به گزارش آراز سسی به نقل از  اروم نیوز، اکبر کرامتی در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های استان با بیان اینکه در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۰۱ در حدود ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم پاییزه می‌رود، افزود: متوسط عملکرد گندم آبی در سال‌های اخیر ۴.۲ تن و گندم دیم ۱.۱ تن بوده است.

وی ادامه داد: در شرایط نرمال بارندگی‌ها، پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۷۰ هزار تن گندم پاییزه از اراضی آذربایجان غربی برداشت شود که از این میزان ۳۰۰ هزار تن به صورت خرید تضمینی و مابقی به صورت خود مصرفی کارخانجات صنایع تبدیلی و … انجام گیرد.

کرامتی سیاست‌های کلی سازمان در جهت افزایش عملکرد، بستر سازی برای اصلاح الگوی کشت و توسعه پایدار گندم برشمرد و گفت: این سیاست‌ها با توسعه روش‌هایی مانند رعایت تناوب زراعی، کشت مستقیم با استفاده از بذور اصلاح شده و نیز رعایت زمان کشت به همراه مبارزه با آفات و بیماری‌ها محقق می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، عنوان کرد: در این راستا کشت مستقیم، حفظ بقایای گیاهی در مزرعه، کشت فارونی و استفاده از لوله‌های تیپ در آبیاری مزارع آبی و دیم در اراضی در دستور کار قرار گرفته است.

وی قیمت مناسب خرید تضمینی، ایجاد تنوع در بذور مصرفی کشاورزان به خصوص در مناطق با خاک شور در سطح استان، تخصیص و ابلاغ به موقع اعتبارات برای اجرای طرح‌های الگویی، کمک‌های مالی دولت برای ترویج ماشین آلات نوین و اعتبارات لازم برای بالا بردن دانش فنی بهره برداران را از عوامل توسعه کشت و پایداری تولید و افزایش عملکرد گندم موثر دانست.

۲۱ تن انواع بذر وارداتی داخلی کلزا در آذربایجان غربی تأمین شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص کشت دانه‌های روغنی پاییزه نیز در استان گفت: برنامه ابلاغی ۹ هزار هکتار است که بذور تدارک شده تاکنون ۲۱ تن انواع بذورهیبربد وارداتی داخلی و بذور گواهی شده بر اساس نیاز شهرستانها است.

وی با بیان اینکه کودهای مورد نیاز بر اساس برنامه ابلاغی و درخواست مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستانها تأمین و تدارک شده است، اضافه کرد: همچنین هماهنگی‌های لازم با سازمان آب منطقه‌ای در راستای تأمین آب برای اراضی پایاب سدها صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص پیش بینی سطح کشت محصولات علوفه‌ای پاییزه در استان گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۵۰ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت جو دیم، یونجه، ماشک و خلر برود.

وی اظهار کرد: از این میزان ۴۰ هزار هکتار زیر کشت پاییزه جو دیم، ۳۰۰ هکتار یونجه، ماشک و خلر هر کدام ۵۰۰ هکتار خواهد بود که پیش بینی می‌شود ۴۸ هزار تن جو دیم، دو هزار و ۷۰۰ تن یونجه، هزار تن ماشک و هزار تن خلر از این مزارع برداشت شود.

مراکز تولید بذر جو به ۳ مرکز افزایش پیدا کرد

کرامتی پایین بودن قیمت خرید تضمینی، کمبود بذر جو گواهی شده به خصوص جو دیم و آشنایی اندک کشاورزان با محصولات جدید ماشک و خلر را از مشکلات پیش روی کشت علوفه پاییزه در استان دانست و گفت: با توسعه مراکز تولید بذرجو در استان از یک واحد به ۳ واحد، تأمین بذور گواهی شده وارداتی، توصیه کشت به موقع به خصوص کشت جو دیم به صورت خشکه کاری از سیاست‌های سازمان برای حل این مشکلات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایحان غربی در خصوص کشت نخود در استان نیز گفت: پیش بینی کشت پاییزه نخود در سطح هزار هکتار در صورت تأمین بذور مورد نیاز در سالجاری است که از سیاست‌های در دست اقدام در مورد کشت نخود، استفاده از نزولات آسمانی پاییزه و زمستانه، امکان کشت مکانیزه محصول و بالا بردن راندمان تولید محصول نسبت به کشت بهاره و استفاده از ارقام زودرس است.

کرامتی برگزاری کارگاه‌های آموزشی کشت کلزا برای کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی نقده، هماهنگی با اداره مکانیزاسیون جهت آماده سازی انواع کارنده ها در جهت کشت مکانیزه کلزا با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها و اطلاع رسانی به موقع قیمت خرید تضمینی کلزا برای تمام شهرستانها را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان در خصوص کشت پاییزه برشمرد.

وی نبود علف کش مناسب جهت مبارزه با علف‌های هرز هم خانواده کلزا، کاهش آبیاری سطحی وزیرزمینی، کاهش شدید مخازن سدها به خصوص در سد ماکو، شهید کاظمی و … برای رهاسازی آب برای کشت‌های پاییزه در سطح شهرستانهای شوط، ماکو، پلدشت، میاندوآب و شاهین دژ، بالا بودن قیمت انواع کودهای فسفانه و پتاسه را از مهمترین مشکلات کشت کلزای پاییزه در استان عنوان و اضافه کرد: تأمین به موقع بذور محصول، تأمین و تخصیص اعتبار جهت کمک به خرید کودهای پایه، تخصیص یارانه دار علف کش برای علف‌های هرز پهن برگ به همراه پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش کم بهره و آسان از راهکارهای این سازمان برای حل این مشکلات است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=278716

نوشته های مشابه

10فروردین
تحقق شعار سال با مشارکت مردم در طرح‌های اقتصادی منطقه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد:

تحقق شعار سال با مشارکت مردم در طرح‌های اقتصادی منطقه

09فروردین
تردد روزانه ۵۸۵ دستگاه از مرز بازرگان
سرپرست پایانه مرزی بازرگان خبر داد:

تردد روزانه ۵۸۵ دستگاه از مرز بازرگان

08فروردین
رشد ۹۰ درصدی ترانزیت کالا از گمرک پلدشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه