عزیز منصوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی» با اشاره به ترافیک کامیونهای ترانزیتی در مرز صدرک نخجوان گفت: دلیل اصلی صف طولانی در مرز صدرک جمهوری خودمختار نخجوان بروزرسانی سیستم گمرک کشور ترکیه است.
وی با اشاره به ظرفیت مرز صدرک جمهوری خودمختار نخجوان و صف طولانی کامیون در این مرز تصریح کرد: ظرفیت گمرک صدرک در نخجوان روزانه ۴۰۰ دستگاه کامیون است که به دلیل بروزرسانی سیستم گمرک کشور ترکیه حدود دو هزار و ۵۰۰ دستگاه در مرز صدرک حضور دارند و یک صف ۱۵ کیلومتری تشکیل شده است که حدود ۲۵۰ راننده از آنها ایرانی هستند.
سرکنسول ایران در جمهوری خودمختار نخجوان افزود: در ملاقاتی که با سرکنسول ترکیه در جمهوری خودمختار نخجوان صورتگرفت، سرکنسول ترکیه اعلام کرد مشکل سیستم گمرک در کشورش تا یک هفته حل میشود.
لازم به ذکر است منطقه آزاد ماکو باتوجهبه مرزی بودن از دو گمرک بازرگان و پلدشت برخوردار است.
پایانه مرزی پلدشت یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور بهعنوان مرز جایگزین برای پایانه مرزی بازرگان به شمار میرود و در زمان پیک ترافیک مرز بازرگان بهعنوان جایگزین برای برخی ناوگان به مقصد کشورهای اروپایی نیز به شمار میرود.
مرز پلدشت به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی بین ایران و ترکیه، نقش مهمی در تبادلات تجاری دو کشور دارد، این مرز به عنوان یکی از مسیرهای اصلی ورود و خروج کالاها، نقش مهم در افزایش حجم تجارت و رونق اقتصادی منطقه و کشور ایفا میکند.
پلدشت یکی از شهرستانهای مرزی شمال آذربایجان غربی و هم مرز با جمهوری خودمختار نخجوان است؛ شهرستان مرزی پلدشت در بین دو دشت شیبلو و زنگنه قرار دارد.
پل مرزی پلدشت و شاه تختی در مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان با عنوان «پل دوستی» در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد و تردد بین دو سوی مرز از طریق این پل انجام میگیرد.
انتهای خبر/