Wednesday, 3 July , 2024
1
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت خبر داد:

مقام سوم استانی در کشت محصول کلزا

  • کد خبر : 290838
  • 11 تیر 1403 - 12:17
مقام سوم استانی در کشت محصول کلزا
مدیر جهاد کشاورزی پلدشت گفت: شهرستان پلدشت سومین شهرستان آذربایجان غربی در امر کشت دانه روغنی کلزا است.

سامر اسدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی» با اشاره به اهمیت دانه‌های روغنی کلزا گفت: شهرستان پلدشت یکی از مهم‌ترین و پیشروترین شهرستان‌های آذربایجان غربی در امر کشت دانه روغنی کلزا بوده و در این راستا امسال بالغ بر ۹۰۰ هکتار از اراضی پلدشت زیر کشت محصول کلزا رفته است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان پلدشت سومین شهرستان آذربایجان غربی در امر کشت دانه روغنی کلزا است؛ تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از این مقدار اراضی زیر کشت دانه روغنی کلزا بالغ بر دو هزار تن محصول کلزا برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت افزود: افزایش سطح کشت این محصول نیاز کشور به روغن خوراکی را تأمین می‌کند و این امر با توسعه سطح کشت در سطح آذربایجان غربی منجر به خودکفایی در آینده نزدیک می‌شود.

لازم به ذکر است شهرستان‌های نقده، بوکان و پلدشت عمده تولیدکنندگان دانه‌های روغنی در سطح آذربایجان غربی هستند؛ سطح زیر کشت این محصول در آذربایجان غربی نیز بالغ بر ۴ هزار و ۱۵۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این اراضی بالغ بر ۱۳ هزار تن دانه‌های روغنی کلزا برداشت شود.

گیاه کلزا یکی از گیاهان مفید بوده که دانه‌های آن دارای روغن باکیفیت جهت مصارف خوراکی بوده و از اهمیت و ارزش بالای در جهان برخوردار است، روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت خوبی برای مصارف برخوردار است.

گیاه کلزا از محصولات راهبردی و مهم بوده و باتوجه‌به تنوع شرایط آب‌وهوایی می‌تواند در سراسر دنیا کشت شود. برای اراضی کشاورزی بسیار مفید بوده و مانع از تخریب زمین می‌شود.

گیاه کلزا منبع سرشار روغن کانولا بوده که در مصارف خوراکی از آن استفاده می‌شود و دانه‌های آن نیز برای دام و طیور بسیار مفید است.

خواص روغن کلزا در طب سنتی عبارت است از تسکین درد مفاصل، جلوگیری از ریزش موی سر و درمان شوره‌زدن سر است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=290838

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه