Sunday, 29 September , 2024
1
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد:

افزایش سرانه باغات با همکاری منطقه آزاد و بخش خصوصی

  • کد خبر : 292332
  • 08 مهر 1403 - 6:22
افزایش سرانه باغات با همکاری منطقه آزاد و بخش خصوصی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: باغات پسته و گردو با همکاری سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی در دشت‌های این منطقه برای افزایش سرانه باغات و کمک به رشد و توسعه زنجیره تولید از مزرعه تا سفره ایجاد می‌شود.

حسین گروسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی» با اشاره به کشت باغات گردو و پسته گفت: باغ پسته و گردو با شعار از مزرعه تا سفره و تولید سالانه بیش از ۱۰ هزار تن محصول در سه هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی منطقه آزاد ماکو و باهدف افزایش سرانه فضای سبز ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: این باغات با همکاری سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی در دشت‌های این منطقه برای افزایش سرانه باغات و کمک به رشد و توسعه زنجیره تولید از مزرعه تا سفره ایجاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به فناوری‌های بکار گرفته شده در این مجموعه افزود: این مجموعه از لحاظ وسعت، کیفیت، استفاده از آخرین فن آوری روز، نیز بهترین نوع نهال‌های اصلاح شده و کشت بافت در رتبه نخست در خاورمیانه قرار دارد.

گروسی با اشاره به وسعت این باغات گفت: این مجموعه از لحاظ وسعت و کیفیت رتبه دوم در جهان را دارد در مجموع امروز حرف اول را در باغداری هوشمند می‌زنیم، چون منطقه آزاد ماکو بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور است.

وی تصریح کرد: این مجموعه با اشتغال‌زایی مستقیم حداقل ۷۰۰ نفر در قطعات بزرگ به ۶ شرکت واگذار شده است که دو مورد به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به آبیاری قطره‌ای افزود: آبیاری این اراضی به‌صورت قطره‌ای بوده و میزان آب مصرفی که عمده محل برداشت آن آب رودخانه ارس است.

وی اظهار کرد: افزایش فضای سبز، رونق گردشگری طبیعت، افزایش امنیت غذایی و تقویت صنایع بسته‌بندی و صادرات محصولات باغی، رونق دام‌پروری و کشاورزی و صنایع زیر دست آن، از مهم‌ترین مزایا و اهداف احداث این باغات است.

فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد ماکو نیز از سال ۱۳۹۱ شروع شده است و باتوجه‌به مرزی بودن از دو گمرک بازرگان و پلدشت برخوردار است.

یکی از اقدامات منطقه آزاد ماکو که طی چندین سال به آن پرداخته است آماده‌سازی زیرساخت‌ها و رفع محرومیت در منطقه و توسعه اقتصادی و تجارت در منطقه است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://arazsasy.ir/?p=292332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ای رسانه