به گزارش آراز سسی، محمد علیپور در گفت و گو با خبرنگار مرزداران، گفت: پلیس مرزبانی، پلیس گذرنامه، پلیس امنیت اقتصادی، ستادهای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، شرکت نفت و برخی نهادها در مرزها مستقر هستند که هر کدام سهم جداگانهای در کاهش سرعت تردد کامیونها از مرزها دارند.
وی با بیان اینکه در ترانزیت و حمل و نقل بین الملل باید به کارها در این مرز سرعت ببخشیم، ادامه داد: باید این کنترل و نظارتها در حین تردد و قبل از رسیدن به مرزها انجام شود آن هم با سیستمهای هوشمند و نه سیستمهای سنتی که ابن عمل باز موجب کندی تردد خواهد شد.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر با سیستمهای هوشمند، خودروهای سنگینی که احتمال تخلف بالاتری دارند، شناسایی، متوقف، بازرسی و کنترل میشوند که این روند باید به همه بخش ها تسری یابد.
علی پور تعدد دستگاههای مستقر در مرزهای بازرگان و پلدشت و سنتی بودن مدیریت آنها را عامل این معطلی بیش از حد در مرزها دانست و گفت: با این حال بسیاری از موارد قاچاق به دلیل همین غیر هوشمند بودن قابل کشف نیست.
وی مرز بازرگان را به عنوان دروازه تجارت با کشورهای اروپایی دانست و ادامه داد: سطح تجارت در این گمرک کافی نیست و باید تلاش مسوولان در گمرک افزایش یافته و به حد قابل قبول برسد و این نیاز به همکاری مسوولان گمرک ترکیه و جمهوری اسلامی ایران وابسته است.
وی بیان کرد: تقاضا برای صادرات، واردات و ترانزیت وجود دارد اما سیستم فعلی مدیریت پایانههای مرزی، پاسخگوی این تقاضا نیست؛ یک کامیون از غرب اروپا تا مرز گوربلاغ ترکیه پنج روز تا یک هفته طی می کند، اما در مرز بازرگان گاهی اوقات ۱۵ روز معطل میشود؛ این امر مزیت ترانزیتی را در این منطقه کاهش و همچنین باعث افزایش هزینههای کالاهای وارداتی یا صادراتی خواهد شد.
انتهای پیام/